Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Tällaisen auton Räikkönen haluaa – Salolle paljastus Ferrarin sisältä

2017 Getty Images
Julkaistu 18.04.2017 06:07
Toimittajan kuva
Ossi Karvonen

ossi.karvonen@mtv.fi

@ossikarvonen
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Kimi Räikkönen pystyy taistelemaan tasapuolisesti Ferrari-tallitoverinsa Sebastian Vettelin kanssa, kun suomalaisen auton säädöt saadaan kuntoon.

Räikkönen on valitellut alkukauden aikana Ferrarin kisataktiikan lisäksi autonsa käyttäytymistä. Suomalaistähti ei ole saanut autonsa säätöjä täydellisiksi, ja Räikkönen on harmitellut varsinkin ajokkinsa aliohjautumista.

C Moren studiotiimi tarttui aiheeseen Bahrainin GP:n yhteydessä.

– Auto pitää nyt saada Kimille sellaiseksi, että hän on tyytyväinen ohjaukseen ja ohjaustuntumaan. Eihän se Kimin vauhti minnekään ole kadonnut, nyt se paketti ei vain sovi yhteen. Aikaero on tällä hetkellä iso ja se pitää saada kurottua kiinni, tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen pohjusti.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Toisella asiantuntijalla, Mika Salolla oli asiasta hieman sisäpiirin tietoa, jonka hän oli kuullut Kiinan GP:ssä viikkoa aiemmin.    

– Juttelin Ferrarin pääkisainsinöörin Jock Clearin kanssa, ja hän sanoi, että Kimi haluaa sellaisen auton, joka on erittäin herkkä siihen ensimmäiseen ratin kääntämiseen. Jos se ei tee sitä, auto on silloin Kimin mielestä aliohjaava. Kimi ei vaan pysty ajamaan sillä, se pitää fiksata. Viime vuoden lopulla se oli sellainen kuin Kimi halusi, ja hän löi Vettelin säännöllisesti. Ehkä uudet renkaat vaikuttavat siihen jonkun verran, Salo kommentoi studiossa.

"Monimuotoinen ongelma"

F1-insinöörinä toiminut Oikarinen selvittää tarkemmin sitä, miten aliohjaus voidaan korjata.    

– Se on aika pitkä prosessi. Se tuntuma lähtee kuskin sormenpäistä ja menee ratin ja ohjaustehostimen kautta jousituksen läpi renkaaseen ja renkaan runkorakenteeseen.

– Näiden asioiden kanssa on taisteltu ennenkin. Ollaan etsitty erilaisia ohjaustehostimia, erilaista ohjausgeometriaa ja joskus jopa erilaista aerodynamiikkaa. Se ongelma on hyvin monimuotoinen ja mistä se ratkaisu löytyy, ei se ole sellainen asia, että korjataan yksi osa ja sanotaan jippii, nyt ajetaan, Oikarinen summaa.

Alkukauden aikana on noussut esille myös arvioita siitä, että Ferrarin uusi auto sopisi paremmin Vettelin ajotyyliin. C More kysyi tähän mielipidettä tallin tekniseltä johtajalta Mattia Binottolta ja myös Vetteliltä.

– En sanoisi niin. Auto on hyvä, siinä on hyvä aerodynamiikka ja moottori. Molemmat kuskimme ovat maailmanmestareita. Olen varma, että Kimi osoittaa hyvin pian pystyvänsä ajamaan autolla hyvin, Binotto kommentoi.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Myös Vettel asetteli sanansa tarkkaan.

– En tiedä, testeissä se oli yhtä vahva molemmille. En tiedä vielä, mitkä hänen ongelmansa olivat. Meillä oli vähän erilaiset säädöt, ehkä ne toimivat minulle paremmin kuin hänelle tänään. Yleisesti ottaen minulla ei ole vastausta. Täytyy kysyä Kimiltä, jos hän ei pidä autosta, mutta lähtökohtaisesti me molemmat pidämme siitä, miten auto käyttäytyy, saksalainen summasi Bahrainin kisan jälkeen.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Räikkösen menosta saadaan seuraavan kerran maistiaisia Venäjän GP:ssä ensi viikolla.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Mercedeksen suoravauhdin taustalta paljastui mielenkiintoinen yksityiskohta – ikivanha innovaatio yllätti Red Bullin housut kintuissa: "Kannattaisi käydä vähän perusasioita läpi""Näytti siltä, ettei Sebastian Vettel ole koskaan ajanut F1-autolla" – asiantuntija avaa Ferrari-tähden syöksykierteen todelliset syytKimi Räikkösen lausunto Alfa Romeosta antaa viitteitä huolestuttavasta tilanteesta: "Sitä ei paikata millään työmäärällä"Ossi Oikarinen näkee Ferrarin kaivaneen itselleen kuoppaa – "Siinä vaiheessa on aivan sama, mitä autolle tehdään"Kisainsinööri kertoo työstään Kimi Räikkösen rinnalla: suomalaisen poikkeuksellinen kyky varikkopilttuussa saa kiitosta – "He eivät milloinkaan saavuta hänen tasoaan"Ferrarissa perustavanlaatuinen ongelma Räikköselle – "Kimi saa aiempaa enemmän irti"
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen18:27
    Mercedes

    Mitä Mercedeksellä oikein tapahtuu? F1-piirit ihmeissään – "Toto Wolff ei pidä Valtteri Bottasta minään"

  • Eilen11:35
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottakselle kunniatehtävä – F1 palaa tuttuihin maisemiin

  • ti20:04
    Singaporen GP

    F1-sarjaan erikoinen uudistus

  • ti10:57
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen ja Cadillacin tilanteesta karu suomalaisarvio: "Aika utopistinen tavoite"

  • 14.9.22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa