Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ferrarissa perustavanlaatuinen ongelma Räikköselle – "Kimi saa aiempaa enemmän irti"

xpbimages.com
Julkaistu 08.10.2016 12:42
Toimittajan kuva

Matti Nyrhinen

matti.nyrhinen@mtv.fi

MattiNyrhinen
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

MTV Sportin asiantuntijat Ossi Oikarinen ja Toni Vilander tarttuivat Kimi Räikkösen kommentteihin Japanin aika-ajon jälkeen.

Räikkönen ajoi hienolla suorituksella kolmanneksi ja hänen edeltään kisaan lähtevät Mercedeksen Nico Rosberg ja Lewis Hamilton. Räikkönen totesi, että auto aliohjaa ja saman ongelman kanssa "taistellaan joka paikassa". Oikarinen halusi nostaa esiin lausunnon jälkimmäisen osan.

MAINOS

Japanin GP MTV Totalilla

Sunnuntai: Japanin GP klo 7.55, ennakkotunnelmat klo 6.30!

Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!

Tilaa MTV Total

– Kimi ei ole ikinä tykännyt aliohjaavasta autosta. Suzukassa se korostuu etenkin ensimmäisissä mutkissa; jos auto ei käänny minne kuljettajat haluaa, se on vaikeaa. Kimi sano, että joka kisassa taistellaan saman ongelman kanssa, eli Ferrarissa on periaatteessa sellainen Kimille perustavanlaatua oleva vika, josta he eivät pääse kokonaan eroon. Se tietenkin maksaa aikaa, Oikarinen totesi.

Lähetyksen jälkeen Oikarinen lisäsi, että Räikkönen pitää autosta, joka on enemmänkin yliohjaavan puolella. Silloin auton keula toimii hyvin.

– Suzukan kaltaisella radalla, jos auto aliohjaa, niin se tuhoaa renkaat silmänräpäyksessä. Jos Kimi pystyy ajamaan autolla, joka vähän yliohjaa, niin Suzukassa se varmasti auttaa. Sitten on olemassa ratoja, joissa auto yliohjaa ja se on myrkkyä, koska se taas tuhoaa takarenkaat, Oikarinen sanoi.

Enemmän irti kuin ennen

Vilander huomioi sen, että Räikkönen vaikutti aika-ajon jälkeisessä haastattelussa poikkeuksellisen tyytyväiseltä, kun hymykin meinasi irrota.

– Hän oikeasti ajoi sitä autoa, vaikka auto puski, niin oli todella hienonnäköistä se ykkössektori ja nopeat suunnanvaihdokset. Kimi ajoi ihan rajoilla, ja vaikka on sitä aliohjaamista, Kimi luottaa autoon ja saa siitä paljon enemmän irti kuin edellisinä muina kausina, Vilander huomautti.

Ferrari muutti talvella auton etupään jousituksen vetotangosta työntötankojousitukseen. Sen oletettiin auttavan Räikköstä.

– Onko se jousitusmuutoksen ansiota, niin voi olla, että se on auttanut merkittävästikin, mutta kyllä muidenkin osa-alueiden täytyy pelata autossa. Tänään näkyi erittäin hyvin se, että Kimi luottaa autoon tosi hyvin. Hän puhui auton aliohjaamisesta, mutta pystyi silti ajamaan hyvät sektorit ja todella hyvän kierroksen. Meno oli myös sennäköistä, että autoa vietiin äärirajoille, Vilander sanoi.

Renkaiden toiminta on kisassa ratkaisevassa roolissa. Räikkönen on tunnettu siitä, että hän pystyy käsittelemään renkaita kisan aikana hellästi.

– Kimin ajotyyli on sellainen, että hän ajaa kuljettajista ehkä vähiten aggressiivisesti ja riehuu vähiten renkaita. On eroja kuljettajan ajotyylissä ja siinä, miten autoa säädetään. Toisille auton pitää olla jäykempi ja silloin se syö rengasta, mutta siitä saadaan ehkä yhdellä kierroksella enemmän irti. Voi olla, että auton säädöt ovat paremmat, kun pitää ajaa 20 kierroksen stintti. Varmaan Kimiltä löytyy sellaisia ominaisuuksia, jotka ovat kisassa vahvistaneet vauhtia ja sitä, että hän pystyy ajamaan kisassa paremmista sijoista kuin aika-ajoissa, Vilander pyörittelee.

Räikkönen starttaa Japanin kisaan kolmannesta lähtöruudusta. Valtteri Bottaksen lähtöpaikka on 11:s.

Lisää aiheesta:

Britannian F1-kisassa kysymys johon kukaan ei tiedä vastausta – "Ferrari vahvoilla Mercedestä vastaan"Vettelin johtama kaksoisvoitto Ferrarin unelma – "Kimillä silti yllätysmahdollisuus"Bottakselta vaaditaan vettelmäistä tylyyttä – lähdön vaara piinaavan pitkäTällaisen auton Räikkönen haluaa – Salolle paljastus Ferrarin sisältäBottas innostui vauhdistaan: Auto tuntuu paremmaltaMersu vei avauserän Ferrarilta – Räikkösen voittomahdollisuus kiinni kahdesta asiasta
Japanin GPF1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

Japanin GP
  • 9.4.14:56
    F1

    Jeremy Clarkson kohautti: Ehdotti klassisen F1-radan hylkäämistä

  • 6.4.22:19
    F1

    Helmut Marko antoi tuomionsa Yuki Tsunodan Red Bull -debyytistä

  • 6.4.10:58
    F1

    Dramaattinen yhteenotto varikolla: Lando Norrisilta suorat sanat Max Verstappenille

  • 6.4.09:40
    F1-liveseuranta

    Max Verstappen jysäytti F1-historiaa Japanissa! Mestarillinen näytös jätti McLarenit kyydistä

  • 5.4.13:19
    F1

    F1-tähdelle napsahti rangaistus – lähtöruutu uusiksi