Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tällä tavalla hiilettömään liikenteeseen voidaan päästä – kolme vaihtoehtoista polkua

All Over Press
Julkaistu 14.09.2018 21:20

MTV UUTISET – STT

Suomi on asettanut ilmastotavoitteekseen päästöttömän liikenteen vuoteen 2045 mennessä, mutta helppoa tietä tavoitteeseen ei ole, kerrotaan liikenne- ja viestintäministeriön ilmastopolitiikan työryhmän perjantaina julkaistussa väliraportissa.

Raportti esittelee kolme vaihtoehtoista polkua tai tulevaisuudenkuvaa siitä, miten tavoitteeseen voitaisiin päästä. Näistä yksi nojaa sähköautoihin. Skenaarion mukaan Suomessa uutena myytävät autot voisivat olla kokonaan sähkö- tai kaasukäyttöisiä jo 2030-luvulle tultaessa.

–  Tarkoitus on herättää raflaavienkin esimerkkien kautta keskustelua, sen takia nämä ovat kärjistyksiä ja vahvoja skenaarioita. Yhdenkään ei ole tarkoitus yksinään tulla voimaan, kertoo Tekno-työryhmän puheenjohtaja, Trafin pääjohtaja Mia Nykopp.

–  Kovat tavoitteet pitää olla, koska päästöjen vähentämisessä olisi pitänyt lähteä liikkeelle jo eilen.

Tekno-polulla sähkö- ja vetyautojen osuus uusista henkilöautoista on 93 prosenttia ja kaasukäyttöisten 7 prosenttia vuoteen 2035 mennessä.

2030-luvun auto kulkee sähköllä tai kaasulla

Sähköautojen tulevaisuuteen uskoo työryhmän jäsen ja Fortumin sähköautojen Charge & Drive -latauspistepalvelusta vastaava Tero Era, vaikka ne eivät vielä ole saaneet tulta alleen.

–  Suomessa ollaan selvästi jäljessä muita Pohjoismaita. Jos vertaa Norjaan, siellä ollaan yli 200 000 ladattavassa autossa ja Ruotsissa 60 000:ssa. Suomessa on noin 12 000 tällä hetkellä, Era sanoo.

Tulevaisuudenkuvassa esitetään, että perinteiset bensiini- ja dieselautot voivat olla autokaupoissa historiaa jo vuoteen 2035 mennessä.


–  Nopeampaan päästöjen vähentämiseen tarvitaan vähäpäästöisen auton valintaan kannustavia toimia. Uskon tulevaisuudenkuvan olevan realistinen siinä mielessä, että sähköautot tulevat hankintahinnaltaan kilpailukykyisiksi ennusteiden mukaan vuosina 2024–25, ja tukitoimetkin voivat siksi olla määräaikaisia.

–  Vertailun vuoksi Norjan tavoite on, että kaikki uudet autot ovat nollapäästöisiä täyssähköautoja jo vuonna 2025, hän lisää.

Mia Nykoppin mukaan ratkaiseva teko ensivaiheessa on kasvattaa sähköautojen myyntiä yrityksille. Suomessa uusista autoista 40 prosenttia myydään yritys- tai työsuhdeautoina.

–  On tärkeää, että saataisiin niiden joukkoon mahdollisimman pian sähköautoja, jotta ne olisivat kolmen vuoden päästä käytettyjen markkinoilla.

Biopolttoaineissa ongelmana tuotanto

Väliraportin kolmesta vaihtoehtoisesta tulevaisuudenkuvasta on tarkoitus parsia kokoon yksi suunnitelma, joka esitellään vuoden lopulla.

–  Täytyy pohtia, millä tavalla se realistinen skenaario saadaan toteutettua, kun lähdetään yhdistelemään näitä vaihtoehtoja, kertoo Ilmatieteen laitoksen pääjohtaja Juhani Damski.

Damski vetämän Bio-työryhmän visiossa päästöttömään liikenteeseen päästään biopolttoaineiden avulla. Suunnitelman etuna on se, ettei se vaatisi autokannan tai polttoaineen jakeluverkon uusiksi panemista.

Varjopuoliksi nähdään biopolttoaineiden hinta ja saatavuus. Jotta biopolttoaineita voitaisiin tuottaa kaiken liikenteen tarpeisiin, metsää pitäisi alkaa kaataa varta vasten biopolttoaineiden tuotantoon. Se pienentäisi hiilinieluja.

–  Nostimme nyt raportissa sen kissan pöydälle, että tällainen ongelma siihen liittyy, eli miten pitkälle hiilinielut oikeasti riittävät, Damski kertoo. 

Lisää aiheesta:

Sähköautojen suosio kiihtyy, mutta saadaanko latauspisteitä riittävän nopeasti? – "Muna-kana -ilmiön rikkominen lähtee siitä""Tyhmää kieltää hyviä teknologioita" – dieselauton päästöjä voidaan pudottaa 90 prosentilla, uskoo Neste-pomoKommentti: Maailmaa ei pelasteta sillä, että suomalainen vaihtaa sähköautoon ja vanha bensa-Pösö päätyy AfrikkaanTyöryhmä: Bensan ja fossiilisen dieselin myynti kiellettävä vuonna 2045Lähes kaikki uudet autot voivat olla sähköautoja jo 2030-luvulla – tuoreen raportin mukaan tavoite on vaikeaVTT-professori: 50 vuoden päästä Suomen henkilöautot kulkevat sähköllä – nyt 2,6 miljoonasta autosta sähköautoja on 2000
LiikenneJulkinen liikennePäästötKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • 19:38
    Varkaudet

    Rekkamiehen törkeä pimeäbisnes: Teki puolella miljoonalla eurolla hit and run -keikkoja Suomeen

  • 19:28
    Liikenneturvallisuus

    Kun rekankuljettaja Tarutuuli näki pientareella savuavan auton, hän ei epäröinyt: "Totesin, että nyt on tosi kyseessä"

  • 19:11
    Liikenneonnettomuudet

    Useita onnettomuuksia Suomen etelä- ja keskiosissa – ajokeli huononemassa

  • 16:05
    Liikennevalvonta

    Nuori kuski ajoi poliisipartion ohi Vantaalla – tämä näky sai poliisin pysäyttämään ajoneuvon

  • 14:58
    Ruotsi

    Stefan ja Susanne jäivät jumiin Ruotsin lumikaaokseen: "Onhan tämä vähän harmillista"