Suomi on asettanut ilmastotavoitteekseen päästöttömän liikenteen vuoteen 2045 mennessä, mutta helppoa tietä tavoitteeseen ei ole, kerrotaan liikenne- ja viestintäministeriön ilmastopolitiikan työryhmän perjantaina julkaistussa väliraportissa.
Raportti esittelee kolme vaihtoehtoista polkua tai tulevaisuudenkuvaa siitä, miten tavoitteeseen voitaisiin päästä. Näistä yksi nojaa sähköautoihin. Skenaarion mukaan Suomessa uutena myytävät autot voisivat olla kokonaan sähkö- tai kaasukäyttöisiä jo 2030-luvulle tultaessa.
– Tarkoitus on herättää raflaavienkin esimerkkien kautta keskustelua, sen takia nämä ovat kärjistyksiä ja vahvoja skenaarioita. Yhdenkään ei ole tarkoitus yksinään tulla voimaan, kertoo Tekno-työryhmän puheenjohtaja, Trafin pääjohtaja Mia Nykopp.
– Kovat tavoitteet pitää olla, koska päästöjen vähentämisessä olisi pitänyt lähteä liikkeelle jo eilen.
Tekno-polulla sähkö- ja vetyautojen osuus uusista henkilöautoista on 93 prosenttia ja kaasukäyttöisten 7 prosenttia vuoteen 2035 mennessä.
2030-luvun auto kulkee sähköllä tai kaasulla
Sähköautojen tulevaisuuteen uskoo työryhmän jäsen ja Fortumin sähköautojen Charge & Drive -latauspistepalvelusta vastaava Tero Era, vaikka ne eivät vielä ole saaneet tulta alleen.
– Suomessa ollaan selvästi jäljessä muita Pohjoismaita. Jos vertaa Norjaan, siellä ollaan yli 200 000 ladattavassa autossa ja Ruotsissa 60 000:ssa. Suomessa on noin 12 000 tällä hetkellä, Era sanoo.
Tulevaisuudenkuvassa esitetään, että perinteiset bensiini- ja dieselautot voivat olla autokaupoissa historiaa jo vuoteen 2035 mennessä.
