Tällä autolla Kimi Räikkönen ajaa Suomessa – kuittasi työnantajaltaan ennenaikaisen joululahjan

0:23
Katso videolta, millaisella katumaasturilla Kimi Räikkönen ajaa Suomessa. Kuvat: Italmotor Finland Oy

"Jäämies" ajaa siviilissä tuliterällä katumaasturilla.

Juuri päivätöistään lomille jäänyt F1-kuljettaja Kimi Räikkönen on saanut työnantajaltaan joululahjaksi uuden siviiliauton. Alfa Romeota edustavan maailmanmestarin kauppakassi on vähemmän yllättäen Alfa Romeo.

Kisakauden aikana Sveitsissä asuva Räikkönen kuittasi itselleen suorituskykyisen Stelvio-katumaasturin. Nelivetoisen Veloce-version kaksilitrainen turboahdettu bensakone tuottaa 280 hevosvoimaa, ja vaihteisto on kahdeksanlovinen automaatti.

Sporttisen katumaasturin painojakauma on optimaalinen 50/50, minkä lisäksi autosta löytyy aktiivinen vääntömomentin jakojärjestelmä ATC, joka seuraa pitoa ja kuljettajan toimintaa ja säätää auton suorituskykyä edellämainitut seikat huomioiden.

Räikkösen toiveiden mukaan varustellun auton hintalappu on Suomessa 77 990 euroa. Stelvion karvalakkimalli kustantaa noin 50 000 euroa. 

Vähempikin määrä tehoa riittää siviilissä

Räikkösen uudesta siviiliautosta tiedottaa Alfa Romeon suomalainen maahantuoja Italmotor Finland, ja tiedotteen sanamuodoista on pääteltävissä, että Kimin on määrä nauttia uudesta Alfastaan myös Suomen talvessa. Räikkösillä on Sveitsin-kotinsa lisäksi huvila Porkkalassa. 

Siviilissä aiemmin muun muassa Audi RS 6:lla ajaneen Räikkösen olisi kuvitellut ajavan esimerkiksi kaikkein tehokkaimmalla 510-heppaisella Stelvio Quadrifogliolla, mutta ilmeisesti myös vähän vaatimattomampi Velocekin riittää Räikkösten perhekuljettimeksi. Kimi on aiemmissa haastatteluissaan antanut ymmärtää, että siviiliautoissaan hän arvostaa muita asioita kuin suorituskykyä. Vuonna 2016 Räikkönen paljasti, mikä oli hänen ensimmäinen autonsa.

Jäämies ylsi päättyneellä kaudella kuljettajien MM-taistossa sijalle 16. Alfa-kuskit Räikkönen ja Antonio Giovinazzi keräsivät koronakauden aikana vain neljä pistettä mieheen, mikä tarkoitti, että Alfa Romeo jäi valmistajien taistossa kolmanneksi viimeiseksi. Heikommin meni ainoastaan Haasilla ja Williamsilla, joka vaihtoi omistajaa kesken kauden.

Lähde: Italmotor Finland, Alfa Romeo

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja