Taksikuskikonkari Matti kehuu MTV:lle pikkujouluasiakkaiden nykykuntoa – yksi alan lieveilmiö tympii: "Asiakkaat eivät uskalla mennä kyytiin sieltä"

Pikkujoulukausi taksikuskin silmin – Aki Linnanahde hyppäsi taksin kyytiin 9:06
Pikkujoulukausi – Aki Linnanahde hyppäsi taksin kyytiin

Aki Linnanahde hyppäsi Huomenta Suomessa taksin kyytiin selvittämään, miten taksien pikkujoulukausi on sujunut.

LähiTaksilla työskentelevä Matti Karhulahti on kokenut taksiautoilija. Hän toimii oman työn ohella laadunvalvojana varmistamassa, että taksitoiminta on laadukasta ja siistiä.

– Työ on kenttälaadunvalvontaa. Brändin valvontaan kuuluu, että kuljettajat ja autot ovat siistejä, sekä että palvelu toimii. Työhön kuuluu yleissilmäys kenttään, Karhulahti sanoo. 

Taksin pitää olla liikkeellä oikeaan aikaan

Karhulahti kertoo, että aina kun kelit huononevat, niin ajot lisääntyvät.

– Ajoissa kiireaika on yllättävän lyhyen aikaa. Yölläkin kun ihmiset lähtee ravintoloista, niin se kestää vain pari-kolme tuntia. Pitää olla työssä siihen aikaan, kun asiakkaat liikkuu.

Karhulahden mukaan aikojen tiukentuessa kyydit lyhenee. Pidempiä kyytejä ajetaan enemmän pako edessä. 

Karhulahtea harmittaa se, että nykyinen Helsinki-halli, eli entinen Hartwall-areena ei ole enää käytössä ja ajot ovat sitä kautta pienentyneet. Tällä on vaikutusta myös muihin toimintoihin, kuten majoitustoimintaan. 

– Siellä oli monia hyviä tilaisuuksia. Kaipaan sitä, että se aukeaisi, Karhulahti sanoo. 

Asiakkaiden alkoholinkäyttö vähentynyt

– Tänä päivänä asiakkaat ovat siistiytyneet huomattavasti siitä, mitä he ovat olleet. Aikaisemmin 70- ja 80-luvulla alkoholin käyttö oli voimakkaampaa, Karhulahti sanoo. 

Asiakkaat tulevat hänen mukaansa autoon huomattavasti parempikuntoisina kuin ennen. 

Auton siisteydellä merkitystä luotettavuuteen

Karhulahti kertoo, että auton siisteys luo luotettavuutta taksitoimintaan ja kuljettajaa kohtaan. 

– Kuulutan valvonnan perään ja että kaikkia kohdellaan samalla tavalla. Kentälle on tullut paljon yrittäjiä lisää. On tärkeää, että kaikilta vaaditaan samoja asioita, Karhulahti sanoo.

Karhulahden mukaan muutama tolppa Helsingissäkin on sellaista, että tolpalla taistellaan kyydeistä. Pitkään alalla olleena taksiyrittäjänä Karhulahtea harmittaa sellainen toiminta. 

– Asiakkaat eivät välttämättä uskalla mennä taksin kyytiin sieltä ja se vie alan luotettavuutta, Karhulahti sanoo.

Mitä tehdä, jos taksissa tulee paha olo?

Jos taksissa tulee paha olo kesken matkan, niin Karhulahden mukaan kuljettajan pitää aistia ja tarkkailla matkustajan kuntoa ja vointia. 

Karhulahden mukaan kokenut kuljettaja osaa tällöin kysyä asiakkaalta, onko syytä pysähtyä huonon olon takia. 

– Äärimmäisessä tapauksessa annan pussin asiakkaalle. Minulla on aina pusseja varalta mukana. Pyritään tekemään mahdollisimman paljon sen eteen, ettei vahinkoja tapahdu, Karhulahti sanoo. 

 

Lue myös:

    Uusimmat