Tähdet tunkivat juomabisnekseen – maistuisiko kulaus Katri Helenaa?

Viinimarkkinoilla on viime vuosina nähty selkeä tähtitrendi: Useat viihdemaailman vaikuttajat, artistit sekä bändit ovat saaneet omat nimikkojuomansa.

Viime viikolla uutisissa kerrottiin menestyneen suomalaisyhtyeen Nightwishin lanseeraavan oman viininsä. Yhtyeen Imaginaerum-nimeä kantava viini ei suinkaan ole viihdealan ensimmäinen. Tähtiviinien trendin aloittivat jo vuosia sitten ulkomaalaiset bändit, kuten Motörhead, Pink Floyd, AC/DC ja Rolling Stones.

Pikku hiljaa nämä uudenlaiset fanituotteet ovat levinneet myös Suomen markkinoille. Ensimmäisenä suomalaisbändinä oman viininsä lanseerasi Yö-yhtye. Tämän jälkeen Alkosta on voinut ostaa muun muassa Katri Helenan -nimeä kantavaa kuohuvaa. Oman panoksensa viinimarkkinoille on antanut myös Scandinavian Hunks -tanssiryhmä omalla Bubbling Party Wine by Scandinavian Hunks Brut -kuohuviinillään.

Tuorein tiedote kertoo, että nyt myös takavuosien suosikilta Einiltä on tulossa oma kuohuviininsä, Artista Prosecco by Eini with <3. Eini esittelee uutuusviininsä torstaina alkavilla ruoka- ja viinimessuilla Helsingissä.

Viinit suunnattu faneille

Miksi bändien tai artistien nimiä kantavia viinejä sitten tehdään ja kuka niitä ostaa? Altian tuotepäällikkö Marko Valkeapään mukaan bändiviineille on olemassa oma kohderyhmänsä.

– Esimerkiksi Katri Helena -kuohuviinin kohdalla päätimme ottaa hieman erilaisen lähestymistavan. Monilla bändeillä oli jo markkinoilla tuhteja punaviinejä, joten kuohuviineille oli selkeä markkinarako, erityisesti trendikkäälle rosékuohuvalle. Ja kuohuviinihän sopii Katri Helenalle kuin nappi silmään, Valkeapää kertoo.

Katri-kuohuviinin kohderyhmänä ovat Valkeapään mukaan luonnollisesti artistin omat fanit. Tämä pätee useimmiten myös muihin bändiviineihin.

– Lähtökohtaisesti ajattelimme yli 40-vuotiaita Katri Helenaa kuuntelevia asiakkaita. Viiniä saattavat ostaa myös näiden fanien lapset vanhemmilleen lahjaksi.

Valkeapään mukaan viinit ovat tietysti myös loistava markkinointiväline artisteille, eli eräällä tapaa juomat ovat siis fanituotteita. Suurta myyntimenestystä kotimaisista bändiviineistä harvemmin tulee, sillä tuotteet ovat yleensä saatavilla ainoastaan Alkon tilausvalikoimassa.

Petra Kiiski/MTV3

Lue myös:

    Uusimmat