Mainos

Syksyn pelastajat: Näillä ruoilla on parantavia vaikutuksia

Syksyn tullen on kaapissa hyvä pitää sellaisia ruokia, jotka auttavat pysymään terveenä ja parantavat vastustuskykyä. Lisää siis seuraavat ruoat syksyn ruokavalioosi.

Mustikat

Nämä supermarjat ovat tunnettuja suuresta antioksidanttipitoisuudestaan ja tulehduksia estävistä ominaisuuksistaan. Mustikka on myös yhdistetty vanhenemisprosessin hidastumiseen, diabetes-riskin pienenemiseen, kolesterolin laskuun sekä näön ja virtsateiden terveyden paranemiseen.

Lohi ja muut rasvaiset kalat

Rasvaiset kalat ovat sydämelle terveellisen proteiinin lähde. Ne ovat myös vähäkalorisia ja niissä on runsaasti omega-3-rasvahappoja, joiden tiedetään ehkäisevän tulehduksia, syöpää, diabetestä sekä Alzheimerin tautia. Omega-3-rasvahapot parantavat myös sydämen ja verisuonien terveyttä.

Kookosöljy

Tämä uskomattoman terveellinen rasva koostuu pääasiassa lauriinihaposta, kapryylihaposta sekä kapriinihaposta, joista kaikilla on sienitulehduksia, viruksia ja bakteereja ehkäiseviä ominaisuuksia, jotka auttavat tehostamaan vastustuskykyä ja ehkäisemään tauteja. Kookosöljystä on apua myös ruoansulatusongelmien, kuten ärtyvän suolen oireyhtymän, parantamisessa. Kookosöljystä on yllättävää hyötyä myös ihonhoidossa ja sitä kannattaakin kokeilla kuivan ihon, ekseeman, pienten haavojen, ryppyjen, vaippaihottuman ja hilseen hoitoon.

Parsakaali

Parsakaalissa on runsaasti A-, B6- ja K-vitamiineja sekä foolihappoa. Siinä on myös kalsiumia ja kaliumia. Parsakaalin sisältämät fytokemikaalit, indoli-3-karbinoli seka sulforafaani, tunnetaan syöpää ehkäisevistä ominaisuuksistaan. Ne ovat myös tärkeä osa naisten ruokavaliota terveen rintakudoksen ylläpitämiseksi.

Mausteet

Maustekaappi kannattaa pitää täytenä ja monipuolisena: näin ateriat heräävät eloon ja saat täyden hyödyn mausteiden terveysvaikutuksista. Esimerkiksi kanelin on todettu olevan tehokas kolesterolin laskija. Se voi myös auttaa tasaamaan verensokeria ja onkin siksi hyvä asiapari runsashiilihydraattisille ruoille. Inkivääri tukee ruoansulatusjärjetelmän terveyttä ja hillitsee tulehduksia, kuten maustekurkumakin. Maustekurkuma voi myös pienentää riskiä sairastua syöpään ja hidastaa Alzheimerin taudin etenemistä.


(MTV3)

Lähde: Prevention

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.