Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: Suzuki Baleno – enemmän tilaa kuin tyyliä

Julkaistu 18.01.2016 23:55
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

Uusi Suzuki Baleno yrittää vakuuttaa sen ostajat sisäisellä kauneudellaan. Se on ulkomitoiltaan pikkuauto, mutta tilaa on tarjolla lähes saman verran kuin pienessä perheautossa.

Suomeen tulo vielä auki

Suzuki Baleno edustaa harvinaisen rehellistä koulukuntaa automaailmassa – se on tavallinen pikkuauto ilman turhia kromeluureja. Ja hyvä niin; maailmassa on jo riittävästi trenditietoisille suunnattuja pikkuautoja (Audi A1, DS3, Fiat 500, Mini), joista pyydetään premium-hintaa.

Nelimetrinen Baleno on vajaat 15 senttiä pidempi kuin Swift, eli autojen voisi kuvitella kilpailevan jopa samoista ostajista. Ja koska Baleno tarjoaa selvästi enemmän tilaa kuin Swift, luulisi Swiftin olevan ahtaalla. Tämän ratkaisee kuitenkin hinta, joka ei ole vielä selvillä.

Suzukin hintatietoinen lähestymistapa näkyy hieman Balenon pelkistetyssä ohjaamossa. Kokonaisuus on aavistuksen muovinen ja melko karu, mutta samalla hyvin toiminnallinen ja hyvin kasatun oloinen.

Varusteiden silmäily paljastaa puolestaan sen, ettei Baleno yritä olla mikään halpa-auto. Varustelistalta löytyy sellaisia herkkuja kuin tuplaksenonit ja mukautuva vakionopeudesäädin. Myös automaattinen hätäjarrutus löytyy listoilta. Luvassa on siis houkuttelevan hintainen iso ja hyvin varusteltu pikkuauto.

---

Tykkäsimme

  • tiloista
  • uudesta kolmisylinterisestä moottorista
  • ei yritä liikoja

Emme tykänneet

  • ohjaamo hieman turhan karu
  • MIKÄ Suzukin uusi Intiassa valmistettava nelimetrinen pikkuauto.

    KENELLE Tilavaa ja edullista pikkuautoa halajaville, jotka haluavat kuitenkin panostaa uuteen autoon.

    AJETTAVUUS Baleno on kasattu uudelle kevytrakenteiselle pohjalevylle, ja sen ansiosta se on erittäin kevyt auto. Tämä tuntuu ratin takana, ja etenkin mutkateillä Baleno tuntuu todella kevytjalkaiselta. Kaupungissa Baleno tuntuu puolestaan notkean näppärältä menopeliltä.

    SUORITUSKYKY Balenon keveyden ansiosta meno tuntuu terhakkaalta myös pienen ja taloudellisen moottorin voimin. Myös lompakko tykkää auton keveydestä ja turbomoottorin väännöstä, kulutus pysyy helposti maltillisissa lukemissa.

    TILAT Balenoon on pakattu todella hyvät tilat. Takapenkillä viihtyy aikuinenkin, jalkatilaa on lähes yhtä paljon kuin luokkaa isommissa autoissa. Myös tavaratila on iso – tai oikeastaan jo jättikokoa. Kontti vetää 355 litraa, joka on enemmän kuin vaikkapa 5-ovisessa VW Golfissa.

    MALLISTO Yksi korimalli, kolme moottoriversiota. Pienempi mutta tehokkaampi bensakone on koeajamamme turbolla höystetty kolmisylinterinen. 1,2-litraisesta ja nelisylinterisestä moottorista on puolestaan kaksi vaihtoehtoa: 90-heppainen perusversio ja pienellä litium-ioni-akulla varustettu kevythybridi. Kuusi kiloa painavan hybriditekniikkapaketin ansiosta kulutukseksi luvataan tasan neljä litraa sadalla kilometrillä, joka tarkoittaa 93 hiilidioksidigrammaa per kilometri.

    Suzuki Baleno
    Moottori 998 cm3, 3-syl. bensaturbo
    Teho 82 kW (115 hv) / 5 500 r/min
    Vääntö 170 Nm / 2 000 r/min
    0-100 km/h n. 12 s.
    Huippunopeus 200 km/h
    EU-kulutus 4,3 l/100 km
    CO2-päästöt 103 g/km
    Mitat Pituus 3 995 mm, leveys 1 745 mm, korkeus 1 470 mm, akseliväli 2 520 mm
    Omamassa 835 kg
    Tavaratila 335 l

    Lisää aiheesta:

    Koeajossa Ford Fiesta EcoBoost – pikkuautojen pätevä kaunotarKoeajossa Fordin urbaani selviytyjäUusi Astra vakuuttaa farkkuna – kilpailu suositussa perheautoluokassa kiristyy entisestäänPyhäinhäväistys? Lexuksen näyttävä coupé sai keulalleen neloskoneenKoeajo: Miten olisi Fiatin iso sedan houkuttelevaan hintaan?Koeajossa uusi Renault Mégane – mielenkiintoinen vaihtoehto Suomen rakastetuimpaan autoluokkaan
    SuzukiAutotLifestyle

    Tuoreimmat aiheesta

    Suzuki
    • 15.09.202017:59
      Autot

      Hetkinen, mitäs täällä tapahtuu – Suomeen marraskuussa saapuva japanilaisfarmari näyttää epäilyttävän tutulta

    • 13.09.202011:02
      Autot

      Jännän katoamistempun tehnyt maasturi palaa Suomeen, mutta se ei ole enää entisensä

    • 10.12.201815:26
      Moottoripyörät

      Pahamaineisen Suzuki Hayabusan lähes 20 vuotta kestänyt tarina päättyy – ensi vuonna sitä ei enää saa myydä

    • 23.09.201817:55
      Autouutuudet

      Uusi Suzuki Jimny on söpö ja varmasti hauska auto, mutta kolaria sillä ei kannata ajaa

    • 23.02.201810:10
      Range Rover

      Rahalla saa, mutta Suzukilla pääsee – Range Rover sai köniin 200 000 euroa halvemmalta maasturilta