Suurten taksifirmojen koronaohjeet eroavat toisistaan – yksi asentaa kalvoja, toinen suunnittelee erityistä koronataksia: "Oikeus olla ottamatta asiakasta kyytiin"

Palvelutaksiyrityksen autoissa järeät koronasuojaukset 0:47
Pohjois-Karjalassa toimiva Palvelutaksi Veikko Ihanus on panostanut autojensa koronasuojauksiin. Kuljettajien hengityssuojaimia se ryhtyi hankkimaan varastoon jo tammikuussa.

Kaksi Suomen suurimpiin lukeutuvaa taksiyhtiötä, Taksi Helsinki ja Lähitaksi, ovat ohjeistaneet kuljettajiaan niin käsihygienian tehostamiseen kuin autojenkin desinfiointiin koronavirustartuntojen vähentämiseksi. Ne kuitenkin esittävät tartuntaa itsellään epäilevälle asiakkaalle hyvin erilaiset toiveet.

Suomen suurin taksiyritys Taksi Helsinki on ohjeistanut kuljettajiaan koronavirustartuntojen ehkäisemiseksi. Sen lisäksi, että kuljettajat ovat tehostaneet autojen siivousta erityisesti kosketuspintojen osalta, on osaan autoista asennettu suojakalvoja ohjaamon ja matkustamon väliin.

– Tietojemme mukaan noin 40 kuljettajaa on tähän mennessä asentanut kalvot autoihinsa. Palvelukeskuksessamme on tiedot, mihin takseihin kalvot on asennettu, joten mikäli asiakas erikseen haluaa suojakalvollisen taksin tilaukseensa, on se täysin mahdollista, kertoo Taksi Helsingin viestintäpäällikkö Taija Koskinen.

Koskinen kehottaa käyttämään kyytien maksamisessa joko Taksi Helsinki -sovellusta tai lähimaksua, jotta käteisen rahan käsittely sekä kuljettajien ja matkustajien väliset kontaktit saadaan minimoitua.

– Toivomme, että niin asiakkaamme kuin kuljettajamme huolehtivat hygieniastaan ja puhdistavat kätensä huolellisesti. Jos matkalla on tarve yskiä, on toivottavaa yskiä nenäliinaan tai hihaan.

Mikäli asiakas epäilee itsellään koronavirustartuntaa tai hänellä on flunssan oireita, toivoo Koskinen, että asiakas kertoisi siitä taksia tilatessaan.

– Olemme koko ajan kuljettaneet asiakkaita niin koronavirustesteihin kuin lääkäriinkin, joten asiakkaan ei tarvitse huolehtia siitä, etteikö häntä palveltaisi tilanteessa kuin tilanteessa myös näin poikkeusaikana. Mutta näin voimme varmistaa, että kuljettaja, joka ottaa tilauksen vastaan, on tietoinen asiasta.

Taksi Helsinki lanseerasi viime kuussa myös kauppapalvelun, jolla kotona pysyttelevät kansalaiset voivat tilata ostoksensa kotiovelle taksiautoilijan kuljettamana.

Suunnittelupöydällä koronataksi

Normaaliakin tarkempaa huomiota autojen puhtauteen kiinnittää myös pääkaupunkiseudulla toimiva Lähitaksi. Kuljettajat ovat tehostaneet käsihygieniaansa, minkä lisäksi yksittäiset asiakkaat sijoitetaan istumaan mahdollisimman kauas kuljettajasta eli käytännössä takapenkin oikeanpuoleiselle istuimelle.

Myös Lähitaksin kuljettajat on ohjeistettu kosketuspintojen puhdistamiseen tai desinfiointiin jokaisen kyydin päätteeksi. Matkustajan matkatavaroita käsitellään ainoastaan käsineillä, jotka hävitetään käytön jälkeen.

Lähitaksi on ideoinut yhdessä autojen erikoisvarusteluun erikoistuneen CarSport Designin kanssa koronataksia, joka olisi turvallinen tapa kuljettaa mahdollisen tartunnan saaneita asiakkaita. Viestintäpäällikkö Tuomo Antikaisen mukaan ajatus on esitetty muun muassa Huoltovarmuuskeskukselle.

– Olemme myös selvittäneet muun muassa erilaisten pleksien, suojaseinien ja -kelmujen asentamista takseihin, mutta ratkaisut eivät toistaiseksi ole osoittautuneet kovin käteviksi tai kestäviksi, Antikainen kertoo.

– Sisäisessä ohjeistuksessamme ja viestinnässämme välitämme taksiyrittäjillemme tietoa näistä erilaisista suojautumismahdollisuuksista sekä esimerkiksi autojen desinfioinnista tai otsonoinneista, joita eri yhteistyökumppanimme ja muut alalla toimivat yritykset tarjoavat.

Lähitaksista toivotaan, että asiakkaat, jotka epäilevät itsellään koronavirustartuntaa, pyrkisivät välttämään taksin käyttämistä.

– Lain mukaan kuljettajalla on oikeus olla ottamatta asiakasta kyytiin, mikäli tilanteesta voi aiheutua vakavaa hengen tai terveyden vaaraa, Antikainen toteaa.

Lue myös:

    Uusimmat