Kaksi Suomen suurimpiin lukeutuvaa taksiyhtiötä, Taksi Helsinki ja Lähitaksi, ovat ohjeistaneet kuljettajiaan niin käsihygienian tehostamiseen kuin autojenkin desinfiointiin koronavirustartuntojen vähentämiseksi. Ne kuitenkin esittävät tartuntaa itsellään epäilevälle asiakkaalle hyvin erilaiset toiveet.
Suomen suurin taksiyritys Taksi Helsinki on ohjeistanut kuljettajiaan koronavirustartuntojen ehkäisemiseksi. Sen lisäksi, että kuljettajat ovat tehostaneet autojen siivousta erityisesti kosketuspintojen osalta, on osaan autoista asennettu suojakalvoja ohjaamon ja matkustamon väliin.
– Tietojemme mukaan noin 40 kuljettajaa on tähän mennessä asentanut kalvot autoihinsa. Palvelukeskuksessamme on tiedot, mihin takseihin kalvot on asennettu, joten mikäli asiakas erikseen haluaa suojakalvollisen taksin tilaukseensa, on se täysin mahdollista, kertoo Taksi Helsingin viestintäpäällikkö Taija Koskinen.
Koskinen kehottaa käyttämään kyytien maksamisessa joko Taksi Helsinki -sovellusta tai lähimaksua, jotta käteisen rahan käsittely sekä kuljettajien ja matkustajien väliset kontaktit saadaan minimoitua.