Suunnittelijalta apua kodin sisustukseen

Television suosituissa sisustusohjelmissa suunnittelijat loihtivat uusia ilmeitä mitä erilaisimpiin kohteisiin. Sisustussuunnittelijan käyttö ei ole kuitenkaan vain tv:stä tuttu ylellisyys vaan myös ihan tavallisten ihmisten ulottuvilla oleva palvelu.

Kodin ja henkisen hyvinvoinnin merkitys on lisääntynyt. Vastapainona kiireiselle elämälle kaivataan paikkaa, jossa voi rentoutua ja latautua. Kodissa viihtyminen on siis tärkeämpää kuin koskaan. Sisustussuunnittelijan käyttö mielletään kuitenkin vielä usein kalliiksi ja elitistiseksi.

Sisustussuunnittelijat SI Ry:n puheenjohtajan Asta Granbergin mukaan sisustussuunnittelijoiden käyttö on kuitenkin hiljalleen kasvamaan päin. Syynä kasvuun on ihmisten yhä kiireisempi elämä, joka ei jätä aikaa sisustuksen miettimiseen itse. Myös sisustamisen ja sisustussuunnittelun näkymisellä medioissa, esimerkiksi tv:n sisustusohjelmissa, on vaikutusta asiaan.

Eteinen, olohuone tai vaikka koko koti

Millaisissa asioissa sisustussuunnittelijan puoleen sitten käännytään? Asta Granbergin mukaan yleisiä ovat muun muassa tilankäyttöön, sijoitteluun, materiaaleihin, valaistukseen ja värien käyttöön liittyvät ongelmat. Apua tullaan hakemaan myös tiettyjen huoneiden tai koko kodin uudelleen sisustamiseen. Usein ihmiset myös hakevat vahvistusta omalle visiolle ja suunnitelmille.

Monella on sisustussuunnittelusta se käsitys, että sitä käytetään vain uusien kohteiden tai isojen muutosten ollessa kyseessä. Näin ei kuitenkaan ole. Pienissäkään pulmissa ei kannata epäröidä kääntyä sisustussuunnittelijan puoleen, Asta Granberg vinkkaa.

Haasteita riittää koosta riippumatta

Olohuonetta pidetään usein sisustuksellisesti haastavimpana paikkana. Sijaitseehan siellä kodin viihdekeskus televisioineen ja sohvakalusteineen. Kalusteiden hankkiminen on kallista ja investoinnit ovat myös pitkäaikaisia. Esimerkiksi sohvakaluston valinnassa sisustussuunnittelijan apu voi olla ensiarvoisen tärkeää, koska huonekaluliikkeessä maallikon on usein vaikea kuvitella, miltä sohvakalusto näyttää omassa olohuoneessa.

Sisustussuunnittelijalle pienempikin kohde, kuten keittiö tai eteinen, voi olla yhtä iso haaste kuin olohuone. Esimerkiksi eteinen on ensimmäinen ja viimeinen paikka, joka kodista nähdään, ja siksi todellinen kodin käyntikortti. Myös eteisen toimivuus on tärkeää, minkä saattaa huomata kiireisinä aamuina, kun hanskat ja sateenvarjo ovat hukassa tai kun kolhaisee jalan kiireessä kaapin kulmaan.

Asiakkaan ehdoilla

Omassa kodissa tavaroiden uudelleensijoittelu ja sisustaminen on usein vaikeaa. Silmä turtuu helposti oman kodin esineistöön ja järjestykseen, eikä näe enää kunnolla muita vaihtoehtoja. Suunnittelija tarjoaa sisustamiseen uutta näkemystä ja tietenkin vahvaa ammattitaitoa. Sisustussuunnittelijalla ei myöskään ole emotionaalisia siteitä kodissa oleviin esineisiin.

Sisustussuunnittelijan käyttö ei suinkaan tarkoita, että kaikki pitää laittaa uusiksi. Suunnittelu tehdään aina asiakkaan ehdoilla. Asta Granbergkin sanoo, että on erityisen tärkeää olla hienovarainen ja kuunnella asiakasta. Onhan kyseessä kuitenkin niinkin henkilökohtainen asia kuin toisen koti ja siellä olevat henkilökohtaiset tavarat ja muistot. Suunnittelutyön aluksi sisustussuunnittelija kysyykin yleensä asiakkaalta, mistä hän ei missään tapauksessa halua luopua.

Suunnittelupalveluita myös liikkeissä

Sisustussuunnittelija pyrkii luomaan toimivan ja viihtyisän tilan, jossa on hyvä olla. Hänellä on paitsi silmää ja ammattitaitoa sisustamiseen myös laaja tuotetuntemus. Tämä vähentää virhehankintojen mahdollisuutta.

Vaikka sisustussuunnittelijan kutsuu paikalle, se ei automaattisesti tarkoita sitä, ettei asiakkaalla voisi itselläänkin olla silmää sisustamiseen. Suunnittelija tuo asiakkaan käyttöön oman ammattitaitonsa ja sellaista tietämystä, jota maallikolla ei ole. Esimerkiksi allergisessa perheessä sisustussuunnittelija voi tarjota korvaamattoman avun. Suunnittelija voi ammattitaidollaan muun muassa auttaa asiakasta valitsemaan lukuisista materiaaleista sopivimmat niin makuuhuoneen sänkyihin kuin olohuoneen sohvaan.

Monilla sisustus- ja huonekaluliikkeillä on asiakkaille oma sisustussuunnittelijapalvelu. Esimerkiksi Artekilla palvelu on asiakkaalle maksuton, ja hän siis maksaa vain ostamansa tuotteet. Artekin Jorma Keurulainen pitää palvelua erittäin tärkeänä, koska monet asiakkaista ovat kiireisiä, ja heillä ei ole aikaa keskittyä sisustuksen suunnitteluun. Tuotteiden valintatilanteeseen liittyy myös usein epävarmuutta, ja omille suunnitelmille halutaan ammattilaisen mielipide. Tavallisissa huonekaluliikkeissä ei erillistä sisustussuunnittelijaa ole välttämättä tarjolla, mutta kokeneemmat myyjät ovat usein myös ammattitaitoisia ja tuntevat tuotteet hyvin.

Yhteydenotosta työn luovutukseen

Yhteistyö sisustussuunnittelijan kanssa alkaa yhteydenotolla, jonka jälkeen sovitaan ensimmäinen tapaaminen. Aluksi kartoitetaan työn laajuutta ja asiakkaan toivomuksia. Näiden neuvottelujen perusteella suunnittelija laatii tarjouksen kustannuksista ja aikataulusta. Suunnittelutyöstä solmitaan suunnittelusopimus, josta käyvät ilmi ainakin sovitut tehtävät, aikataulu ja palkkiot.

Seuraavaksi suunnittelija näyttää asiakkaalle luonnokset, joita asiakas kommentoi, ja sitten tehdään tarvittaessa muutoksia. Sen jälkeen seuraa vielä suunnittelutyön jatkamista ja yksityiskohtien tarkistamista, jonka jälkeen valmis työ luovutetaan asiakkaalle. Sisustussuunnittelijat tekevät työtään sekä manuaalisesti että tietokoneavusteisesti. Suunnittelija voi asiakkaan niin halutessa auttaa vielä valmiin suunnitelman toteuttamisessa.

Sisustussuunnittelijan käyttö luonnollisesti maksaa, mutta tuo myös säästöjä, koska silloin ei tule virhehankintoja ja valitut ratkaisut ovat laadukkaita ja pitkäikäisiä. Asta Granbergin mukaan suunnittelijan keskihinta on yleensä noin 50 euroa / tunti +alv 22 %. Hintaan vaikuttavat työn kiireellisyys, vaikeus ja laajuus.

Teksti: Maria Hiltunen / Mediafocus

Kuvat: Artek, Asko, EVTEK Muotoiluinstituutti, Laattapiste

Juttu perustuu Sisustussuunnittelijat SI Ry:n puheenjohtaja Asta Granberginhaastatteluun syyskuun 2005 Habitare-messuilla sekä Artek Oy:n Jorma Keurulaisenmessuilla pitämään esitykseen ”Minkälaisessa ongelmassa voi kääntyä sisustussuunnittelijan puoleen?”.

Lue myös:

    Uusimmat