Suomi-kuvaa kiillotetaan Hannoverissa

Suomi-kuvaa parannetaan jälleen lähes 100 miljoonalla markalla. Sen verran sijoitetaan suomalaisyritysten viennin edistämiseksi Hannoverin maailmannäyttelyyn vuonna 2000. Suurin osa rahoituksesta - kolme neljännestä - tulee valtion kassasta.

Suomalaisyritysten mahdollisuuksia maailmalla pönkitetään jälleen - tällä kertaa näyttämönä on Saksan Hannover, vuoden 2000 maailmannäyttelyn isäntä. Suomi sijoittaa Hannoverin Expoon tuplasti sen mitä edelliseen, Sevillan maailmannäyttelyyn vuonna 1992. Kun Sevillan budjetti pyöri 50 miljoonassa, nyt rahaa kuluu lähes 100 miljoonaa.

Hannoverin maailmannäyttelyyn halutaan panostaa, koska Saksa on Suomen merkittävimpiä kauppakumppaneita. Sevillan maailmannäyttelyn tuloksiin jäikin toivomisen varaa. Hannoverin maailmannäyttelyn suhteen toiveet ovat kuitenkin korkealla. Hannoverin Expo kestää 5 kuukautta ja kävijöitä odotetaan runsaasti.

Hannoveriin pyritään haalimaan näyttävä joukko suomalaisyrityksiä. Valmistelut ovat jo täydessä käynnissä. Tänään paljastetaan arkkitehtuurikilpailun voittaja, joka rakentaa maailmannäyttelyyn Suomen paviljongin.
(MTV3/Leena Laakso)


Lue myös:

    Uusimmat