Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomi edistää päästötavoitteitaan EU-direktiivin avulla: "Käytännössä tämä tarkoittaa täyssähköautoja"

1:16Tiedätkö, mitä uudessa tieliikennelaissa oleva"vähimmäisnopeus"oikeasti tarkoittaa?Moni on ymmärtänyt uudessa tieliikennelaissa olevan "vähimmäisnopeuden" aivan väärin. Autoliitto selventää videollaan uutta liikennemerkkiä ja -sääntöä.
Julkaistu 24.02.2020 14:40

Ville Järveläinen

Julkiset hankinnat ovat liikenne- ja viestintäministeriön mukaan tehokas keino uudistaa ajoneuvojen teknologiaa ja vähentää liikenteen päästöjä. EU-direktiivin täytäntöönpanoa valmisteleva työryhmä on jo käärinyt hihansa.

Nolla- ja vähäpäästöisten ajoneuvojen osuutta julkisissa ajoneuvo- ja kuljetuspalveluhankinnoista kasvatetaan uudella EU-direktiivillä. Sen vaatimukset edesauttavat osaltaan myös hallituksen päästötavoitteiden saavuttamista.

Direktiivin vaatimuksia ryhdyttäneen noudattamaan Suomessa elokuusta 2021 eteenpäin.

Lue myös: Dieseliä tuetaan 0,26 eurolla per litra, mutta ei välttämättä ikuisesti, koska tuen lopettaminen auttaisi vähentämään päästöjä – kelpaisiko sen sijaan kevyempi tuloverotus?

Työryhmä valmistelee jo 

Työryhmä selvittää parhaillaan keinoja, joilla puhtaan kaluston ja palveluiden määrää liikenteessä voitaisiin lisätä mahdollisimman kustannustehokkaasti sekä alueelliset erot huomioiden.

Direktiivi koskee julkisen sektorin ajoneuvo- ja palveluhankintoja, jotka ylittävät EU:n hankintalainsäädännön hintakynnykset. Sen vaatimuksista voidaan vapauttaa esimerkiksi hälytysajoneuvot sekä asevoimien ajoneuvot.


Työryhmässä ovat mukana muun muassa Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT ry, Autoalan keskusliitto sekä Autotuojat ja -teollisuus ry, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Neste Oyj, Posti Group Oyj, Taksiliitto, työ- ja elinkeinoministeriö, valtiovarainministeriö sekä ympäristöministeriö.

Tiukat velvoitteet

Direktiivin myötä puhtaaksi ajoneuvoksi lasketaan sellainen henkilö- tai pakettiauto, jonka hiilidioksidipäästöt kilometrillä ovat enintään 50 grammaa. Vuodesta 2026 alkaen "puhtaiksi" luetaan ainoastaan täysin lähipäästöttömät ajoneuvot.

– Käytännössä tämä tarkoittaa täyssähköautoja ja vuoden 2025 loppuun asti myös lataushybridejä, selventää Liikenne- ja viestintäministeriö tiedotteessaan.

Suomelle asetetun velvoitteen mukaisesti valtion uusista henkilö- ja pakettiautohankinnoista 38,5 prosenttia tulee olla puhtaita. Uusista raskaista ajoneuvoista puhtaita on oltava 9 prosenttia tämän vuoden elokuusta alkaen ja 15 prosenttia vuodesta 2026 alkaen.

Liikenne aiheuttaa EU-alueen kokonaispäästöistä noin neljänneksen. Liikenne on EU:n ainoa sektori, jonka päästöt kasvavat edelleen.

Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö

Lue myös: Autoliitto laski: Näin paljon veroedun poistaminen näkyisi dieselautoilijan pussissa – paljon ajavalle jopa tonnin lisälasku

Lisää aiheesta:

Pelätty Euro 7 -päästöstandardi nostaa autojen hintoja – kytätäänkö kohta jarrujenkin päästöjä?EU:n ympäristöministerit yhteisymmärrykseen päästökaupasta – diesel- ja bensiiniautojen valmistus loppuu vuonna 2035Ilmastolakipaketti saattaa maksaa kuljetusalalle satoja miljoonia euroja – "Vakava paikka Suomen kansantaloudelle"Joutuvatko suomalaiset maksamaan muiden EU-kansalaisten sähköautot? Autoliitto kritisoi "sosiaalista ilmastorahastoa"Suomessa tuli voimaan autolaki, joka on kunnille kova pala purtavaksi: "Isommat kaupungit saivat vähän isomman taakan"Kaasuautoilijoiden kupit nurin: EU pakottaa valmistajat keskittymään sähköön, vaikka biokaasu olisi täysin hiilivapaata – katastrofi voitaisiin vielä välttää
AutotSähköautotPäästötLiikenneKotimaaLait ja lainsäädäntöLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 11:33
    Auton varusteet

    Löytyykö jo? Nämä varusteet autossa pitää nyt olla

  • Eilen16:55
    Liikenneturvallisuus

    "Sehän lähti ihan lapasesta" – Sanna testasi, kuinka vaikea on saada auto hallintaan liukkaalla kelillä

  • ke14:54
    Politiikka

    Eduskunta äänesti: romutuspalkkio tulee voimaan ensi vuoden alusta

  • ke14:12
    Tulipalot

    Hybridi-Audi leimahti kesken latauksen – Tampereen parkkihallipalo teki valtavaa tuhoa

  • ti16:55
    Moottorikelkat

    Omistatko moottorikelkan? Varmista yksi asia – muuten vaarana "huomattavat kulut"