Suomessa tarkat autotestit toiminnan ehtona

Saksassa on vahvistunut epäily vilpistä Saksan autoliiton järjestämässä Vuoden auto -äänestyksessä.  Suomessa autotestejä tekee säännöllisesti kaksi tekniikan alan aikakauslehteä: Tuulilasi ja Tekniikan Maailma.

– Testien on käytännön syistä oltava huolellisesti tehtyjä, sanoo Tuulilasin toimituspäällikkö Tapio Ketonen.

Autoja koeajetaan ja testataan muutaman viikon ajan, ja sinä aikana mittariin kertyy kilometrejä noin 2000. Testitulokset julkaistaan lehdessä.

– Meillä on kuukausipalkkaisia insinöörejä testejä tekemässä. Autoihin asennetaan mittareita tutkimuksia varten. Kaikkea ei voi kuitenkaan mittarilla selvittää, vaan esimerkiksi arviot ajokokemuksesta ovat arvioita, jotka syntyvät testikilometrien myötä, kertoo Ketonen testaamisesta.

Testeillä on merkitystä

Ketosen mukaan autotesteillä on vaikutusta ihmisten autonostopäätöksiin.

– Kysyttäessä auton valintaan vaikuttaneita tekijöitä, lehtien tekemät testit nousevat usein esille, sanoo Ketonen.

Lehden tekemiin testeihin ei olla yritetty vaikuttaa.

– Jälkeen päin kyllä saattaa tulla tiukkaakin palautetta maahantuojalta, jos olemme kirjoittaneet jotakin poikkipuolista heidän edustamastaan autosta, mutta se kuuluu toiminnan luonteeseen, kuvailee Ketonen.

Tuulilasi julkaisee testejä noin kymmenen kertaa vuodessa 2-6 autosta kerrallaan.

– Me emme yksinkertaisesti voi muuttaa testituloksia kenenkään mieliksi. Meidän on säilytettävä luotettavuutemme lukijoihin päin, sillä riippumatonta testitietoa autoista ei ole paljoa saatavilla. Meiltä loppuvat tilaajat, jos testituloksemme eivät pidä paikkaansa.

Ketosen mukaan tarkkana pitää olla myös juridisista syistä.

– Autofirmojen juristit kyllä puuttuvat kirjoitteluumme, jos sieltä on löydettävissä liiketoiminnan haittaamiseksi tulkittavia kohtia. Lakituvassa emme ole koskaan olleet, mutta muutama poliisitutkinta on ollut, toteaa Ketonen.

Lue myös:

    Uusimmat