Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Maanteiden korjausvelka 10 000 kilometriä, mutta mihin budjetti riittää? Tällaisia vaikutuksia huonokuntoisilla teillä on

9:23Hallitus satsaa teiden kunnossapitoon – saadaanko korjausvelka purettua?Hallitus satsaa teiden kunnossapitoon, mutta saadaanko korjausvelka purettua? Katso koko haastattelu videolta!
Julkaistu 05.09.2024 11:33

Heli Sivunen

heli.sivunen@mtv.fi

Ensi vuoden budjetilla pystytään päällystämään alle puolet korjausvelasta.

Hallitus satsaa tiestön kunnossapitoon ensi vuonna 210 miljoonaa euroa. Se on 40 miljoonaa vähemmän kuin tänä vuonna. 

Ensi vuoden budjetilla pystytään päällystämään noin 3 500 kilometriä tietä, mikä on alle puolet 10 000 kilometrin korjausvelasta.

Lue lisää: Orpo hallituksen budjettiriihestä: "Luvassa historian kaikkein eniten sopeuttava riihi"

Rahoitus on "hyvällä tasolla" 

Autoliiton mukaan summa on kohtuullisen hyvä, vaikka rahoitus putoaakin.

– Taso on hyvä verrattuna siihen, mitä se on ollut aikaisempina vuosina, sanoo Autoliitto ry:n toimitusjohtaja Pasi Nieminen. 

– Tänä vuonna päällystetään noin 4 000 kilometriä, ja nyt jos lasketaan 20 prosentin rahoituksen pudotus, niin sen verran varmaan päällystysohjelma putoaa myös. Toki ratkaisevaa on, paljonko siitä rahasta tiestöön saadaan, Nieminen sanoo.

Vaurioita autoille ja haittaa elinkeinoelämälle

Huonokuntoisia teitä on reilut 10 000 kilometriä, ja sen vaikutus näkyy autoihin kohdistuvissa vaurioissa.

Väyläviraston selvityksessä ilmeni, että 1 800 kilometrillä tietä on nopeusrajoituksia pudotettu pysyvästi tien kunnon takia 100 kilometristä 80 kilometriin. 

– Se vaikuttaa liikenneturvallisuuteen, matka-aikoihin ja ajoneuvon kuntoon. Kun ajoneuvot kulkevat huonoilla teillä, niihin aiheutuu kulumista ja erilaisia vaurioita. 

– Keväällä, kun päällysteet ovat huonossa kunnossa, meillä on usein uutisia siitä, että monelta autolta on mennyt samalla tieosuudelta renkaat, Nieminen sanoo.

Lue myös: Orpo hallituksen budjettiriihestä: "Luvassa historian kaikkein eniten sopeuttava riihi"

INFRA ry:n toimitusjohtaja Paavo Syrjö sanoo, että huonoilla teillä on haittavaikutuksia teollisuudelle ja kansantaloudelle.

– Matka-ajat pitenevät, tulee paljon epävarmuutta siihen. Kun aikataulut eivät pidä, se tuottaa tosi paljon päänvaivaa teollisuudelle.

Painavat rekat

Suomessa sallitaan painavammat rekat kuin muualla Euroopassa logistisen tehokkuuden takia, mutta tämä myös kuluttaa teitä.

– Se syö etenkin sitä alempaa kerrosta, jos tien runko ei ole kunnossa, Syrjö sanoo.

– Raskaat ajoneuvot yhdistettynä meidän talveemme ja nastarenkaisiin on meidän akilleen kantapäämme verrattuna Keski-Eurooppaan.

Minkä arvosanan asiantuntijat antaisivat Suomen teille? Mikä on Suomen siltojen tilanne? Katso koko haastattelu yllä olevalta videolta!

Lue lisäksi: Autoilija, muista nämä asiat syksyn tullen!

Lisää aiheesta:

Suomen surkein kylätie sijaitsee Vihdin Otalammella – tältä se näyttääTeiden huono kunto voi aiheuttaa autoilijalle vaaratilanteen – tällaisilla teillä "oltava erityisen varovainen"Asiantuntijat varoittavat Suomen tieverkoston rapistumisesta, määrärahat uhkaavat laskea – "Ollaan aika tuhon tiellä"Suomen tiet rapistuvat: 8 000 kilometriä kuoppia ja korjausvelkaa, toissavuonna lukema vielä 4 000Reikäiset maantiet eivät ole jääneet autoilijoilta huomaamatta – rahaa päällystykseen vähemmän kuin vuosikausiin: "Tänä vuonna näyttää todella huonolta"Maanteiden korjausvelka yli miljardi euroa – koloja ja monttuja pitkin tieverkkoa
TietyötHallitusOrpon hallitusValtion budjettiAutoilun kustannuksetHuomenta SuomiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Tietyöt
  • 29.9.21:41
    Autot

    Hämmentynyt autoilija ohjattiin vasten liikennettä MTV:n edustalla – näin vastaa Helsingin kaupunki

  • 23.7.13:11
    Keuruu

    Keuruun tieromahduksen syy varmistui

  • 27.6.05:27
    Junat

    Työmaakaaos pani pikkukaupungin sekaisin – "Saan hermoromahduksen"

  • 19.6.17:48
    Liikenne

    Katso kesän pahimmat tietyöt yhdellä vilkaisulla

  • 11.6.10:34
    Liikenne

    Mökkireissu suunnitteilla? Ota korjaustyöt huomioon kesän auto- ja junaliikenteessä