Suomen tieverkostolla on ongelma ja se on rahan puute.
Vuonna 2011 huonokuntoisia päällysteteitä löytyi Suomen rajojen sisäpuolelta yhteensä noin 3 000 kilometriä.
Jos tuo luku kuulostaa suurelta, niin tämän vuoden lopussa saavutettava luku on selvästi hurjempi: 8 000 kilometriä.
Näin on päässyt käymään yksinkertaisesti siksi, ettei euroja ole ollut riittävästi käytettävissä, jotta tieverkoston laatua olisi voitu parantaa tai edes ylläpitää aiemmalla tasolla, toteaa Väyläviraston kunnossapito-osaston johtaja Magnus Nygård.
– Pikkuhiljaa kertynyt korjausvelkaa tiestöön, hän toteaa.
– Viimeksi vuonna 2020 päästiin tietöissä 4 000 kilometriin ja se näkyi heti. Teiden kunto jopa parani, Nygård jatkaa.
Vuosi 2020 oli hyvä pitkälti koronan vuoksi. Liikkuminen väheni ja keskeisten raaka-aineiden, kuten öljyn ja bitumin, hinta laski. Elvytysrahaakin teille irtosi, koska infrastruktuuriin panostaminen nähtiin taloustekona.
"Se on se, mikä leikkaa kilometrejä"
Tänä vuonna rahaa on käytössä saman verran kuin viime vuonna. Silti kesän huoltotavoite tiputettiin 2 700 kilometristä 2 300 kilometriin.
Syy on taas raha. Jo viime vuoden lopulla kustannukset kasvoivat. Helmikuussa Venäjä hyökkäsi Ukrainaan ja raaka-aineiden hinnat nousivat.

