Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomen tiet rapistuvat: 8 000 kilometriä kuoppia ja korjausvelkaa, toissavuonna lukema vielä 4 000

4:44Suomen teiden kunto huononee – Ukrainan sota ja korona osasyinäSuomen teiden kunto huononee – näin korona ja Ukrainan sota ovat niihin vaikuttaneet.
Julkaistu 03.06.2022 05:38
Toimittajan kuva
Jouko Luhtala

jouko.luhtala@mtv.fi

Suomen tieverkostolla on ongelma ja se on rahan puute. 

Vuonna 2011 huonokuntoisia päällysteteitä löytyi Suomen rajojen sisäpuolelta yhteensä noin 3 000 kilometriä.

Jos tuo luku kuulostaa suurelta, niin tämän vuoden lopussa saavutettava luku on selvästi hurjempi: 8 000 kilometriä.

Näin on päässyt käymään yksinkertaisesti siksi, ettei euroja ole ollut riittävästi käytettävissä, jotta tieverkoston laatua olisi voitu parantaa tai edes ylläpitää aiemmalla tasolla, toteaa Väyläviraston kunnossapito-osaston johtaja Magnus Nygård.

– Pikkuhiljaa kertynyt korjausvelkaa tiestöön, hän toteaa.

– Viimeksi vuonna 2020 päästiin tietöissä 4 000 kilometriin ja se näkyi heti. Teiden kunto jopa parani, Nygård jatkaa.

Vuosi 2020 oli hyvä pitkälti koronan vuoksi. Liikkuminen väheni ja keskeisten raaka-aineiden, kuten öljyn ja bitumin, hinta laski. Elvytysrahaakin teille irtosi, koska infrastruktuuriin panostaminen nähtiin taloustekona.

"Se on se, mikä leikkaa kilometrejä"

Tänä vuonna rahaa on käytössä saman verran kuin viime vuonna. Silti kesän huoltotavoite tiputettiin 2 700 kilometristä 2 300 kilometriin.

Syy on taas raha. Jo viime vuoden lopulla kustannukset kasvoivat. Helmikuussa Venäjä hyökkäsi Ukrainaan ja raaka-aineiden hinnat nousivat.

Viiden jälkeen kainaloboksikuva

Viiden jälkeen nähdään joka arkipäivä MTV3-kanavalla kello 17.00 alkaen. 

Ohjelma on katsottavissa suorana ja tallenteena myös MTV Katsomossa. Muista päivän uutisissa ja puheenaiheissa myös MTV Uutiset Live. 

– Se on se, mikä on leikannut kilometrejä, Nygård sanoo.

Lue myös: Kannattaako kesän ajomatkoilla suosia isoja vai pieniä teitä? – "Tieverkosto suunnitellaan niin, että..."

Nygårdin mukaan huonokuntoisia teitä löytyy tätä nykyä "joka maakunnasta". Satsaukset on keskitetty pääteihin.

– Niissä on 70 prosenttia liikenteestä, Nygård kertoo. 

"Hyvä soratie on parempi kuin huono päällyste"

Kilometreissä mitattuna Suomessa on pääteitä 13 000 kilometriä. Kaiken kaikkiaan Suomen tieverkoston pituus on Nygårdin mukaan noin 50 000 kilometriä.

– Mitä vähemmän liikennettä, sitä vähemmän on pystytty tekemään. Pienemmillä teillä on eniten ongelmia, Nygård summaa.

Tänä vuonna on tarkoitus muuttaa osa päällystetyistä teistä sorateiksi. Määrä on vaatimaton, alle 100 kilometriä.

Näin siksi, että kevytpäällysteteiden korjaaminen voi olla hyvin kallista ja joidenkin teiden merkitys liikenteelle on voinut pudota merkittävästi, Nygård selittää.

– Hyvä soratie on parempi kuin huonokuntoinen päällystetie, Nygård katsoo.

Lue myös: Suomen tiestö on jo nyt poikkeuksellisen huonossa kunnossa – valtiolta lisäleikkauksia satojen kilometrien osalta

Lisää aiheesta:

Säkylästä löytyy Suomen surkein kylätie – tältä se näyttää: "Moni oli varmaan aika pöyristynyt"Maanteiden korjausvelka 10 000 kilometriä, mutta mihin budjetti riittää? Tällaisia vaikutuksia huonokuntoisilla teillä onSuomen surkein kylätie sijaitsee Vihdin Otalammella – tältä se näyttääAsiantuntijat varoittavat Suomen tieverkoston rapistumisesta, määrärahat uhkaavat laskea – "Ollaan aika tuhon tiellä"Reikäiset maantiet eivät ole jääneet autoilijoilta huomaamatta – rahaa päällystykseen vähemmän kuin vuosikausiin: "Tänä vuonna näyttää todella huonolta"Maanteiden korjausvelka yli miljardi euroa – koloja ja monttuja pitkin tieverkkoa
TietyötLiikenneKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Tietyöt
  • 29.9.21:41
    Autot

    Hämmentynyt autoilija ohjattiin vasten liikennettä MTV:n edustalla – näin vastaa Helsingin kaupunki

  • 23.7.13:11
    Keuruu

    Keuruun tieromahduksen syy varmistui

  • 27.6.05:27
    Junat

    Työmaakaaos pani pikkukaupungin sekaisin – "Saan hermoromahduksen"

  • 19.6.17:48
    Liikenne

    Katso kesän pahimmat tietyöt yhdellä vilkaisulla

  • 11.6.10:34
    Liikenne

    Mökkireissu suunnitteilla? Ota korjaustyöt huomioon kesän auto- ja junaliikenteessä