Suomen tiet rapistuvat: 8 000 kilometriä kuoppia ja korjausvelkaa, toissavuonna lukema vielä 4 000
Suomen tieverkostolla on ongelma ja se on rahan puute.
Vuonna 2011 huonokuntoisia päällysteteitä löytyi Suomen rajojen sisäpuolelta yhteensä noin 3 000 kilometriä.
Jos tuo luku kuulostaa suurelta, niin tämän vuoden lopussa saavutettava luku on selvästi hurjempi: 8 000 kilometriä.
Näin on päässyt käymään yksinkertaisesti siksi, ettei euroja ole ollut riittävästi käytettävissä, jotta tieverkoston laatua olisi voitu parantaa tai edes ylläpitää aiemmalla tasolla, toteaa Väyläviraston kunnossapito-osaston johtaja Magnus Nygård.
– Pikkuhiljaa kertynyt korjausvelkaa tiestöön, hän toteaa.
– Viimeksi vuonna 2020 päästiin tietöissä 4 000 kilometriin ja se näkyi heti. Teiden kunto jopa parani, Nygård jatkaa.
Vuosi 2020 oli hyvä pitkälti koronan vuoksi. Liikkuminen väheni ja keskeisten raaka-aineiden, kuten öljyn ja bitumin, hinta laski. Elvytysrahaakin teille irtosi, koska infrastruktuuriin panostaminen nähtiin taloustekona.
"Se on se, mikä leikkaa kilometrejä"
Tänä vuonna rahaa on käytössä saman verran kuin viime vuonna. Silti kesän huoltotavoite tiputettiin 2 700 kilometristä 2 300 kilometriin.
Syy on taas raha. Jo viime vuoden lopulla kustannukset kasvoivat. Helmikuussa Venäjä hyökkäsi Ukrainaan ja raaka-aineiden hinnat nousivat.
– Se on se, mikä on leikannut kilometrejä, Nygård sanoo.
Nygårdin mukaan huonokuntoisia teitä löytyy tätä nykyä "joka maakunnasta". Satsaukset on keskitetty pääteihin.
– Niissä on 70 prosenttia liikenteestä, Nygård kertoo.
"Hyvä soratie on parempi kuin huono päällyste"
Kilometreissä mitattuna Suomessa on pääteitä 13 000 kilometriä. Kaiken kaikkiaan Suomen tieverkoston pituus on Nygårdin mukaan noin 50 000 kilometriä.
– Mitä vähemmän liikennettä, sitä vähemmän on pystytty tekemään. Pienemmillä teillä on eniten ongelmia, Nygård summaa.
Tänä vuonna on tarkoitus muuttaa osa päällystetyistä teistä sorateiksi. Määrä on vaatimaton, alle 100 kilometriä.
Näin siksi, että kevytpäällysteteiden korjaaminen voi olla hyvin kallista ja joidenkin teiden merkitys liikenteelle on voinut pudota merkittävästi, Nygård selittää.
– Hyvä soratie on parempi kuin huonokuntoinen päällystetie, Nygård katsoo.
Uusimmat
-
17:08
EK6: Rengasrikko! Kroatian MM-rallin kärkitaistossa äkillinen käänne – MTV seuraa
-
16:58
Sébastien Ogierita hapanta tekstiä – suomalaisasiantuntija sivalsi: "Ihania nämä kuljettajat"
-
16:46
Rantaradalla liikenne jatkuu henkilövahingon jälkeen
-
16:36
Poliisi paljasti miljoonien rahanpesuringin – käyttivät ovelaa tunnistautumiskeinoa
-
16:30
Bruce Willisin vaimo Emma ja tytär Tallulah juhlistivat Pulp Fictionin 30-vuotispäivää – erityinen ele näyttelijälle
-
16:17
EU haluaa Niinistön apua Euroopan turvallisuuden vahvistamiseen: "Meillä on paljon opittavaa Suomelta"
-
16:15
Niinistö tapaa Borrellin Eurooppa-raportin tiimoilta
-
16:04
Poliisi muistuttaa: Sakkoja napsahtaa tarvittaessa muillekin kuin autoilijoille – näin kävi skootterikuskin
-
15:59
Tre Kronor vahvistuu: NHL-hyökkääjä lähtee MM-jäälle
-
15:58
Pariisissa pidätetty henkilö, joka uhkasi räjäyttää itsensä Iranin suurlähetystöllä
-
15:31
Hiihtoliitto myllerryksessä – toiminnanjohtaja sai lähteä
-
15:14
Ott Tänakin ympärillä muhii rallifiasko
-
15:10
Kanye Westiä epäillään pahoinpitelystä
-
14:57
Suomalainen everstiluutnantti: Tämä on Israelin "kirurgisen" iskun viesti
-
14:48
Kuutti pyrki sinnikkäästi kohti merta Helsingissä – katso Harrin kuvaama video
-
14:42
MTV testasi: Suomessa keksittiin ennennäkemätön sushi – "Aiomme myydä tätä Japaniin"
-
14:38
Ensin vatsa tyhjäksi, sitten renkaat – MM-rallin suomalaiskuskilla painajaisreissu
-
14:36
Auto törmäsi pyöräilijään ja pakeni – poliisi pyytää autoilijaa ilmoittautumaan
-
14:27
HIFK:lle kova menetys – Suomen mestari siirtyy ulkomaille
-
14:08
Venäjä tehnyt suuren ilmahyökkäyksen – Ukraina kertoo ampuneensa alas pommikoneen
-
Lataa lisää