Hybridi, kaasu, diesel vai sähkö? Jari laski autojensa todelliset käyttökulut nykyisillä hirmuhinnoilla

Ladattavien autojen kysyntä ylittää tarjonnan:"Aika pitkät toimitusajat – jopa vuosi" 2:00
Ladattavat autot syövät pikkuhiljaa polttomoottoriautojen markkinaosuutta, mutta niiden kysyntä ylittää tällä hetkellä tarjonnan.

Energiahintojen nousu vaikuttaa autoilun kustannuksiin käyttövoimasta riippumatta. Kauppalehden lukija vertaili omien autojensa käyttökustannuksia.

Autoilun käyttökulut ovat myllerryksessä, ja moni pähkäilee nyt mitä käyttövoimaa hyödyntävän auton hankkiminen olisi järkevintä. Bensiini on kallista, sähkö on kallista ja diesel se vasta kallista onkin.

Kauppalehden lukija Jari laski omistamiensa ja uusina hankkimiensa lataushybridi-, kaasu-, diesel- ja sähköauton kaikki mahdolliset käyttökulut renkaita lukuun ottamatta. Ensimmäisenä hän kirjoitti havainnoistaan suositussa Sähköautot – Nyt! -Facebook-ryhmässä.

Polttoaineiden litrahinnat hän päivitti vielä taulukkoonsa vastaamaan tuoreita pumppuhintoja, käyttäen dieselille 2,3 euron litrahintaa ja bensiinille 2,2 euroa.

Biokaasun kilohintana on käytetty 1,93 euroa ja kotisähkön 13,4 senttiä kilowattituntia kohti.

Autojen Jari kertoo olevan tai olleen normaalissa perhekäytössä, ja ajojen sisältäen pääasiassa lyhyehköä nurkka-ajoa, sekä kerran viikossa pidemmän noin 500 kilometrin työreissun. Kullekin autolle kertyi noin 25 000–30 000 kilometriä vuodessa.

Kaasuautona toimi Audi A4 Avant g-tron (2018), sähköautona Tesla Model 3 LR (2020), lataushybridinä Volvo XC90 T8 (2016) ja dieselverrokkina Range Rover Evoque (2013). Vertailua ei voida pitää testiluonteisena, vaan se kertoo yhden käyttäjän kokemuksista neljän eri käyttövoiman suhteen.

  • Kaasuauton käyttökulut: 13,10 e/100 km ja 405 e/kk
  • Sähköauton käyttökulut: 7,00 e/100 km ja 176 e/kk
  • Lataushybridin käyttökulut: 25,70 e/100 km ja 585 e/kk
  • Dieselauton käyttökulut: 19,70 e/100 km ja 509 e/kk

Audissa ja Volvossa Jarilla oli huolenpitosopimus, joka Volvon tapauksessa oli hinnakas 118 euroa kuussa. Autojen suurimmat käyttökustannuserot tulivatkin huolto- ja korjauskustannuksista, jotka Teslan tapauksessa olivat 0 euroa. Teslan latauksista 13 prosenttia tehtiin pikalatauksilla, joiden keskiarvoksi Jari laski 13,41 senttiä kilowattitunnilta.

Facebookin Sähköautot – Nyt! -ryhmään on juuri ilmestynyt myös suosittu keskusteluketju, jossa toinen käyttäjä kertoo päässeensä kahdeksan kuukauden aikana tehtyjen 13 000 kilometrin ajosuoritteiden perusteella Seat Mii Electric -sähköautolla kaikki autoilun kulut käsittäviin 312 euron kuukausikustannuksiin.

Autojen käyttövoimakeskustelu trendaa aiheena suomalaisessakin somessa tällä hetkellä laajalti.

Lue myös:

    Uusimmat