Suomalaisen tv-ohjelmiston kotimaisuusaste pudonnut

Liikenne- ja viestintäministeriön tuoreen selvityksen mukaan kotimaisuusaste suomalaisilla tv-kanavilla on 35 prosenttia. Vielä vuonna 2011 kotimaisuusaste oli 40.

Pohjois-Amerikassa tehtyjä ohjelmia tarjotaan suomalaisilla kanavilla paljon, osuus on 39 prosenttia.

Suomalaisen tv-ohjelmatarjonnan suurin ohjelmatyyppi ovat tosi-tv-ohjelmat. Niiden osuus kaikista tv-ohjelmista on yli 20 prosenttia. Toiseksi eniten ohjelma-aikaa saa ulkomainen fiktio ja kolmanneksi viihde ja kevyt musiikki.

Vuosittain tehtävässä tutkimuksessa tutkittiin ensimmäistä kertaa tosi-tv:tä, kulttuuria ja lifestyleä omana ohjelmatyyppinään. Näitä ei pysty siis vertaamaan edellisten vuosien ohjelmatarjontaan.

– Ajallinen vertailu on toki mahdollista niin kuin aikaisemminkin. Ei ole hävitetty niin sanotusti tietoa, mutta on tuotettu sitä lisää, toteaa Helsingin yliopiston tutkija Laura Juntunen.

Tosi-tv:n osuutta ei tiedetty aikaisemmin

Tarkkaa syytä sille, miksi vasta nyt tosi-tv ja lifestyle erotettiin omiksi ohjelmatyypeikseen, ei tutkijalla ole.

– Siinä on varmaan sellaisia syitä taustalla, että ei ole luokiteltu uudestaan, koska vertailun takia luokat kannattaa pitää samanlaisina. Mutta koska genret eivät todellakaan ole pysyviä, vaan ovat pikemminkin jatkuvassa muutoksessa, niin aika ajoin olisi syytä näitä luokituksia uudistaa.

– Ohjelmat ovat tuntuneet jäsentyvän kahteen suureen luokkaan, asia- ja viihdeohjelmiin, ja ei ole ollut tarkkaa tietoa siitä, mitä ne pitävät sisällään. Nyt tällä tarkemmalla luokittelulla saadaan enemmän irti siitä ja lopputulos, että kanavien välillä näkyy olevan selkeitä eroja, eli joka tuutista ei tule samaa.

Esimerkiksi MTV Median toimitusjohtaja Heikki Rotkon mukaan tosi-tv on ilmiönä jo lähes parikymmentä vuotta vanha, joten erillistä ohjelmatyyppiä olisi jo kaivattu aikaisemmin tutkimuksissa.

– Ilman muuta olisi kannattanut eriyttää se. Varsinaisesti mediana emme siitä tutkimuksesta hyötyisi, mutta kuitenkin jotta saataisiin oikeanlaista tilastoa, niin olisin tehnyt luokittelumuutoksen jo aikaisemmin.

Yllättääkö tosi-tv kun avaat television?

Viidenneksen tosi-tv-osuus ohjelmatarjonnassa yllätti esimerkiksi viestintäministeri Piia Viitasen (sd.)

– Kyllä se yllätti. Tässähän on taustalla toisaalta tietynlainen luokitusmuutos, jonka seurauksena emme voi olla ihan varmoja, onko tosi-tv:n osuus noussut aikaisemmasta vai onko se aiemmin ollut tällä tasolla, ministeri pohtii.

Tosi-tv on vahvoilla tv-tarjonnassa, koska se on niin laaja käsite, uskoo ministeri.

– Uskon, että se johtunee siitä, et tosi-tv:kin voi olla hyvin monipuolista. Siellä voi olla aivan erityyppisiä ohjelmaformaatteja ja se kirjo on niin laaja, että jokainen ihminen on sieltä näemmä löytänyt itseään kiinnostavaa katsottavaa, arvioi viestintäministeri Piia Viitanen.

– En tiedä onko se tutkimustieto yllättävää, kun tv:n avaa, mutta oli hyvin tarkoituksenmukaista tutkia tosi-tv:n osuutta ohjelmatarjonnassa. Tarjonta keskittyy selvityksen perusteella tietyille kanaville, kertoo tutkimuksen tehnyt Helsingin yliopiston tutkija Laura Juntunen.

Tosi-tv:n määrässä on kanavien välillä kuitenkin suuria eroja. Esimerkiksi Yle TV1:llä osuus oli nolla, muilla Ylen kanavilla noin viitisen prosenttia, MTV3:lla yhdeksän, mutta esimerkiksi MTV:n AVA-kanavalla jo 28 ja Nelonen Median omistamalla LIV-kanavalla jo 62 prosenttia.

Mukana ilmaiset tv-kanavat

Viestintäministeriön Helsingin yliopistolta tilaamassa tutkimuksessa oli mukana valtakunnalliset maksuttomat tv-kanavat. Viime vuosien tapaan ohjelmatarjonta oli selvityksen mukaan monipuolisinta Ylen TV2:lla ja MTV3:lla.

– Monipuolisuus on meille tärkeää. Se on se positio, missä olemme koko kansan kanavana, joka tavoittaa kaikki kohderyhmät. Siihen asemaan se on myös suunniteltu ja siinä se pidetään, MTV Median toimitusjohtaja Rotko linjaa.

Tutkimuksia on tehty aina vuodesta 2000. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata televisiotarjonnan kanavakohtaista rakentumista ja ohjelmiston monipuolisuutta Suomessa.

Lue myös:

    Uusimmat