Euroviisuesityksille tyypillistä on koreat puitteet, mutta Levelä pyrkii löytämään kulman, jolla erotutaan muista.
Suomalaista kädenjälkeä näkee tänä vuonna useassa euroviisuesityksessä. Visuaalinen suunnittelija Ari Levelä on ollut tekemässä paitsi Suomen omaa esitystä myös Kyproksen ja Itävallan show'ta.
Euroviisuesityksille on tyypillistä, että puitteet ovat koreat. On isot videonäytöt, paljon lamppuja ja runsasta väriloistoa.
– Euroviisuesityksissä käytetään lavan antimia, valoja, screenejä ja pyroja, kernaasti. Joskus jopa omaan makuun liiankin innokkaasti. Vaarana on, että fokus itse esiintyvästä artistista herpaantuu, Levelä sanoo.
Hänen tiimiensä kaikkiin kolmeen esitykseen on koetettu löytää kulma, jolla pyritään erottumaan muista. Esitykset on pyritty tekemään myös keskenään erilaisiksi.
Ainakin Suomi ja Itävalta ovat viisujen ennakkosuosikkeja. Onko se luonut paineita?
– Mehän ollaan paineessa parhaita! Hallissa on ollut vähän viileä, mutta silti välillä on meinannut hikoiluttaa, Levelä sanoo.
Levelä on toiminut Uuden musiikin kilpailun (UMK) visuaalisena johtajana 6. kertaa ja Euroviisuissa Suomen tiimissä 5. kertaa, koska vuoden 2020 viisut peruttiin koronaepidemian vuoksi. Hänellä itsellään on graafikkotausta, mutta mies siirtyi tekemään päätyökseen konserttien ja tv-ohjelmien visuaalista suunnittelua reilut kymmenen vuotta sitten.
