Suklaa maistuu joulupyhinä yhä paremmin

Suomalaiset syövät tänä jouluna taas hieman aiempaa enemmän suklaata.

Pandalta kerrotaan, että suomalaisten suklaan kulutus on kasvanut tasaisesti vuosien varrella.

Joulu on ehdottomasti suklaan kulutuksen sesonki; pääsiäinen on seuraavaksi suurin, mutta sen myynti ei yllä lähellekään joulun herkuttelua.

Pandan omistavan Orkla Confectionery & Snacks Finlandin ostojohtaja Katja Vesala kertoo, että suomalaiset ovat sokerimakeisten kuluttajina Euroopan kärkikastia.

Suklaan kuluttajina suomalaiset ovat  hädin tuskin TOP-10:ssä noin 7 kilon vuosikulutuksella.

– Tilastoista on vaikeaa löytää absoluuttista totuutta suklaan kulutuksesta. Se johtuu siitä, että jossain tilastoissa suklaaksi lasketaan vain absoluuttinen suklaa ja siitä luetaan pois täytteet ja jossain tapauksissa valkoinen suklaa, Vesala sanoo.

Joulun viettoon kuuluvat olennaisena osana konvehdit ja yhä useammin myös itse tehdyt suklaaherkut.

Tumman suklaan suosio jatkuu

Suklaayritys Petri's Chocolate Roomin suklaantekijä Petri Sirén arvioi, että suomalaiset panostavat myös suklaan laatuun selvästi entistä enemmän.

– Halutaan niin kuin monessa muussakin ruuassa vähän poikkeuksellisiakin makuelämyksiä. Saatetaan määrällisesti nauttia vähän vähemmän mutta sitäkin korkeempaa laatua.

Pandan ostojohtaja Katja Vesala arvioi, että suomalaisten kokeilunhalu on lisääntynyt.

– Esimerkiksi sitruspuolella ollaan hyvin innokkaita kokeilemaan erilaista. Kyllä maailmalla on tiedossa wasabi-suklaata. Isot suklaatrendit ovat itse asiassa aika hitaasti muuttuvia, suklaa on hyvin perinteistä. Siinä ollaan varsin konservatiivisia ja halutaan ostaa sellaista täyteläistä, maitoista. Suomalainen syö edelleen maitosuklaata vahvasti.

Fazerin toimitusjohtaja Tom Lindblad kertoo, että etenkin jouluna kaupaksi käyvät varsin perinteiset suomalaiset maut.

– Uutuuksien osuus joulumyynnistä on pienempi kuin mitä se on muulloin. Elikkä halutaan olla ehdottoman varmoja siitä tuotteen mausta ja laadusta. Kotimaisuus on myös selkeä kyllä trendi, ja uskon sen korostuvan jälleen entisestään. Jos erimakuisista tuotteista puhutaan, niin tumma suklaahan on ollut jo pitkään tasaisessa kasvussa, ja tumman suklaan osuus on jo noin viidesosa suklaan myynnistä suomessa.

Suklaasta tulossa kalliimpaa herkkua

Suklaan kuluttajahinta nousee mitä todennäköisimmin ensi vuonna. Syynä on suklaan pääraaka-aineen, kaakaon, pitkään ennätyksellisen korkealla ollut hinta ja maailmanlaajuisen kysynnän kasvu.

Suklaan kysyntä kasvaa kovaa vauhtia etenkin Kiinassa, Intiassa ja Venäjällä. 

Pandan omistavan Orkla Confectionery & Snacks Finlandin ostojohtaja Katja Vesala uskoo, että suklaan hinta nousee jo ensi vuonna. Ensi jouluna suklaasta joutuu siis maksamaan tätä joulua enemmän.

Fazer ei vielä halua paljastaa hinnan korotuksen aikataulua tai suuruutta. 

Suklaayritys Petri's Chocolate Roomin suklaantekijä Petri Sirén arvioi, että suklaan hinta voi lähivuosina jopa tuplaantua.

Lue myös:

    Uusimmat