Sukellusyrityksissä isoja eroja – "monenlaisia veneitä tuolla liikkuu"

Aasian lomakohteissa sukellusretkiä tarjoavien yritysten suhtautuminen turvallisuuteen vaihtelee suuresti.

Suomen ulkoministeriö luottaa suomalaismatkailijoiden omaan arvostelukykyyn eikä ohjeista sukellusmatkailijoita erikseen mitenkään.

Sukellusyrittäjä kuitenkin muistuttaa, että yrittäjiä on joka lähtöön.

– Yrityksissä on tosi isoja eroja. Tyypillinen tarina on se, että innostutaan sukeltamisesta ja sitten halutaan perustaa sukelluskoulu. Alkuinnostuksessa oikaistaan kaikessa aika paljon ja siitä mitä kaikkea investointeja se vaatii, että saa turvallisen sukelluskoulun käyntiin, Thaimassa vuodesta 2000 sukelluspalveluita tarjonneen Raya Diversin perustaja Janne Miikkulainen kertoo.

Sukelluskoulun perustamiseen Thaimaan valtio vaatii yrittäjältä turistilisenssin. Suomalaisyrittäjän mukaan sillä ei ole kuitenkaan turvallisuuden kanssa paljonkaan tekemistä.

– Siinä tuntuu, että tärkeintä siinä on se lisenssimaksu eikä siinä paljon turvallisuusasioita tarkastella, Miikkulainen sanoo.

Veneitä joka lähtöön

Eilen Thaimaan Khao Lakista liikkeelle lähtenyt pohjoismaalaisia sukellusturisteja kuljettanut retkivene upposi Similan -saarten vesillä. Kyseinen vene oli yksi kyseenalaisen maineen saaneista turistiveneistä.

– Tiedän tuon veneen. Me jo kymmenen vuotta sitten vähän vitsillä naureskeltiin, että tuokin on vielä pinnalla.

– Sinänsä hieman outo tapaus, kun keskellä kirkasta päivää ja tyyni keli, mutta täytyy sanoa, että kyllä siellä kaikennäköistä venettä näkee, Janne Miikkulainen sanoo.

Miikkulaisen mukaan hyvä peruslähtökohta tietämättömälle turistille on se, että kukaan suomalainen matkanjärjestäjä ei suosittele sellaista veneretkiä tarjoavaa yritystä, jolla ei ole tarpeeksi turvallisuustietoa ja osaamista.

Itse sukellusturvallisuutta voi vertailla kansainvälisen sukellusyritysten kattojärjestö PADI:n luokituksista. Turvallisuus koostuu monista eri tekijöistä jo niin maalla ennen sukellusta kuin merellä toiminnan aikana.

 – Täyden viiden tähden turvallisuusvaatimukset ovat välillä aika haastaviakin. Turvallisuus lähtee jo hotellilta ja vaatimukset vaativat, että asiakas tulee kuljettaa suljetussa autossa, jossa jokaisella on turvavyö. Jollain pikkusaarella meidän tulee löytää se turvavyöllinen minibussi, jolla voimme viedä asiakkaan sukelluspaikalle.

Säästä välittämättä vesille

Yleisimmät turvallisuuteen liittyvät ja vaaratilanteisiin johtavat tilanteet liittyvät monesti sääolosuhteisiin.

– Monesti lähdetään vaan uhmaamaan liian ahneesti sitä huonoa keliä. Esimerkiksi moni thaimaalainen yritys lähtee vesille, vaikka olisi huonokin keli, ajatuksella katsotaan nyt mitä tapahtuu.

– Länsimaalainen ajattelu pohjautuu aina siihen, että on kuitenkin aina jokin varasuunnitelma olemassa. Miten toimitaan jos jotain tapahtuu, mihin soitetaan, kuka viedään mihin ja niin edelleen. Ja se monesti paikallisten pienten villien ketjujen ajattelusta puuttuu. Toki ei aina voi samaa kaikista sanoa ja yleistää, Miikkulainen jatkaa.

Ulkoministeriö luottaa matkaajiin

Viime vuonna suomalaisille sattui ulkomailla ulkoministeriön tietojen mukaan varmuudella kaksi kuolemaan johtanutta sukellusonnettomuutta. Kaakkois-Aasian sukellusmatkoja ministeriö pitää kuitenkin tavallisen turvallisena.

– Jos noudattaa yleisiä ohjeita niin pidämme sitä ihan turvallisena. Toki tekevälle voi aina sattua, ulkoministeriön konsuliyksikön hallinnollinen ulkoasiainsihteeri Heli Läntinen sanoo MTV Uutisiille.

Erillistä ohjeistusta ulkoministeriö ei ole koonnut sukellusmatkojen turvallisuuteen liittyen.

– Erikseen meillä ei ole ohjeistusta palvelujen tarjoajista. Uskoisin, että sukellusfirmoilla on tarkat suositukset mitä tulee tehdä ja tulee jättää tekemättä.

Mutta erikseen sukellusmatkailun turvallisuuteen liittyviä ohjeita ulkoministeriölle ei ole?

– Ei, valitettavasti erillistä ohjeistusta ei ole. Ehkä semmoinenkin tosin olisi hyvä olla, Läntinen pohtii.

Lue myös:

    Uusimmat