Veneilykouluttaja: Uudet vuokrauspalvelut ja koronakesä ajoivat merenkäynnin kaaokseen – "Venettä yritetään ajaa kuin autoa, tekee pahaa katsoa"

Suomalaisten veneilyinnostus lisännyt pelastustehtäviä 1:57
Vesillä on nyt ruuhkaa ja merenkulun osaamattomuus on lisännyt selvästi pelastustehtäviä. Katso videolta aiheesta lisää!

Kokeneen veneilykouluttajan mukaan monilla on vaikeuksia jo pelkästään satamasta lähdössä. 

MTV kertoi viime viikolla, miten veneiden vuokraamisen helpottaminen on räjäyttänyt veneilyn suosion ja lisännyt myös turvattomuutta vesillä. Vuokraaminen helpottui uuden vesiliikennelain myötä, kun vuokraveneitä ei tarvitse erikseen katsastaa vuokrattavaksi.

Jutun julkaisemisen jälkeen Suomen purjehdus ja veneily ry:n veneilykouluttaja Juho Westerberg oli yhteydessä toimitukseen. Hänen mukaansa tilanne on ollut tänä vuonna vielä aiemmin kuvattua paljon pahempi.

– Vaaratilanteita on ollut paljon enemmän kuin edellisen 15 vuoden aikana. Sanoisin jopa, että enemmän kuin aiempina vuosina yhteensä, Westerberg sanoo.

Westerbergillä on itsellään pitkä veneily- ja koulutustausta. Hänellä on kokemusta myös Suomen vesien ulkopuolelta, esimerkiksi Välimereltä.

Venettä ei saada laiturista

Westerbergin mukaan taitojen olemattomuus näkyy monilla jo heti laiturista lähdössä. 

– Jos vaikka perhe on lähdössä rannasta, he eivät saa sitä venettä laiturista vaikka on tyyntä. Venettä yritetään ajaa kuin autoa. Sitä tekee pahaa katsoa, Westerberg kuvailee.

Westerberg uskoo osaamattomien veneilijöiden lisääntymisellä olevan suora yhteys vuokrauspalveluiden lisääntymiseen. Aiemmin toimijoita oli vähemmän ja ne vaativat jonkinlaista osaamista vuokraajilta. Nyt tilanne on Westerbergin mukaan toinen.

– Yritykset mainostavat, etteivät vaadi minkäänlaista pätevyyttä. 

Osaamattomia löytyy kuitenkin myös veneen omistajista. Monessa veneessä on erilaista automatiikkaa niin paljon, että kuljettaja on ongelmissa, kun jokin laitteista pettää. Myös aivan tavalliset veneilytaidot voivat olla hakusessa.

Kuljettajalla saattaa Westerbergin mukaan olla nenä kiinni plotterissa eli eräänlaisessa veneen navigaattorissa. Samaan aikaan liikenteen ja ympäristön seuraaminen reaaliajassa veneen ympärillä unohtuu.

Väliinpitömättömyys suuri ongelma

Westerberg on ollut itsekin vesillä täysien noviisien kanssa, mutta kun edes perusasioista on otettu selvää, turvallisuus pidetään mielessä ja muut vesillä kulkijat otetaan huomioon, päästään jo pitkälle.

– Välinpitämättömyys on suurin ongelma. Ollaan välinpitämättömiä omasta terveydestä ja omasta sekä myös muiden hengestä.

Westerberg kertoo tavanneensa muun muassa nuoren parin, joka lähti kovaan tuuleen merille vaikka hän yritti varoittaa.

– Tyttö sanoi, että hän on ensimmäistä kertaa vesillä ja että pelottaa. Poikakaan ei ollut selvästi aiemmin paljoa veneillyt, mutta pakko oli päästä lähtemään.

Westerberg on itse Kokkolasta kotoisin ja hänen mukaansa pohjoisen ja etelän satamissa on eroja. 

– Uusikaupunki, Turku, Hanko, Helsinki -akseli. Siellä on enemmän ihmsiä, joilla ei ole hommat hallussa. Toki siellä on enemmän ihmisiäkin. Täällä pohjoisempana ei ole niin paljoa uusia veneiljöitä.

Osaamisvaatimuksia vesille lähtijöille

Westerberg suhtautuu myönteisesti ajatukseen veneilijöiden ajokortista. Ainakin vuokrauspalveluihin hän toivoisi jonkinlaista vaatimusta vuokraajan osaamisesta. 

Koulutusta tarjotaan usein enimmäkseen veneilyseurojen kautta, mutta verkostakin löytyy tietoa. Esimerkiksi Meripelastusseuran ylläpitämällä veneilytaito.fi -sivustolla on tarjolla useita verkkokursseja, joissa käydään läpi veneilyn sääntöjä ja uutta vesiliikennelakia.

Westerbergin mukaan tärkeintä olisi olla jonkinlaiset perustaidot hallussa.

– Se on kauhea katsoa, kun pieni nainen seisoo köysi kädessä ja yrittää tuulessa pitää kymmenmetristä venettä.

Mahdotonta listaa hän ei vaadittavista taidoista kuitenkaan ala luettelemaan.

– Perusnavigointi ja solmujen tekotaidot kun on, niin sitten ollaan jo vähän turvallisemmin liikenteessä.

Lue myös:

    Uusimmat