Stailaus – taidetta vai markkinointia?

Stylisti Teri Niitin mukaan stailaus on yksinkertaisesti ulkoasun parhaiden puolien korostamista ja huonojen puolien peittämistä.

Stailauksen mahdollisuuksilla ei nykyään ole lähes mitään rajaa. Lehtien palstoilla ja televisiossa stailataan koteja, ihmisiä – jopa kokonaisia elämäntapoja! Suurimpia tyylin ammattilaisten eli stylistien työllistäjiä eivät kuitenkaan ole yksityishenkilöt vaan esimerkiksi artistien imagoista huolehtivat levy-yhtiöt, mainostoimistot sekä suuret vaateliikeketjut.

Vaateliikeketjujen sesonkikampanjat toistuvat vuosittain, ja jos tarkkaan katsoo, löytyvät katalogien sivuilta talvi toisensa jälkeen lähestulkoon samat poolot, pipot ja hansikkaat.

– Kuvausympäristöä vaihtelemalla ja tyyliä muokkaamalla saadaan samoista vaatteista erinäköisiä, Teri selittää.

Hyvän stylistin sisällä asuu kirjanpitäjä

Suunnittelutyö on vain osa stailausta, loppuaika kuluu vaatteita ja muuta rekvisiittaa hankkiessa. Stylistin päivät venyvät usein pitkiksi, mutta tyylin ammattilaiselle muoti on sydämen asia.

– Vaikka varsinainen työpäivä loppuisikin periaatteessa iltapäivällä, huomaan yleensä ravaavani vielä iltayhdeksältä keskustan kaupoissa lainaamassa asusteita, jotka yritän sitten epätoivoisesti muistaa palauttaa oikeaan paikkaan. Vapaa-ajan ongelmia ei juurikaan ole. Tietysti kun me stylistit olemme yleensä freelancereita, täytyy aina esittää kiireistä, että näyttäisi suositulta ja saisi enemmän hommia, Teri vitsailee.

Stylistiltä vaaditaan myös tarkkuutta ja hyvää muistia. Kampanjoita käydään kuvaamassa paljon ulkomailla, sillä tammikuussa kotimaasta on vaikeaa löytää tulevan kesän rantamuodille sopivaa kuvauspaikkaa. Kuvausmatkoilla pitää säilyttää kokonaishallinta, ja kaiken on oltava valmiiksi suunniteltua jo paria viikkoa ennen matkaa.

– Kun ollaan jo koneessa matkalla Etelä-Afrikkaan, ei siinä enää niin vaan lähdetäkään metsästämään niitä puuttuvia kenkiä. Työ perustuu luovuuteen, mutta kaikissa stylisteissä pitää myös asua se pieni sisäinen kirjanpitäjä, Teri huomauttaa.

Julkkiksia ja nyrkkipyykkiä

Toisin kuin voisi luulla, on stailaus pääasiassa melko arkista työtä.

– Muistan yhden ihmeellisen kuvauskeikan, jolla lähes kaikilla malleilla alkoivat yhtäkkiä kuukautiset niin, etteivät he itse edes sitä huomanneet ennen kuin tapahtuma oli jo fyysisesti havaittavissa. Vietin hyvän tovin kuvaussessiosta takahuoneessa nyrkkipyykillä. Sen kauemmaksi glamourista ei luultavasti voi päästä, Teri muistelee.

Jälkeenpäin hauskimmat tapahtumat tuppaavatkin olemaan aina tapahtumahetkellä niitä kaikkein kauheimpia.

– Joskus olemme saapuneet kuvausmatkalle uuteen maahan ja huomanneet, että matkatavarat, eli kaikki kuvausvaatteet ja muu rekvisiitta ovat kadonneet matkalla. Tässä työssä pitää sietää stressiä.

Teri kuitenkin myöntää stailauksessa olevan jonkun verran glamouriakin.

– Tietysti, paljonkin verrattuna siihen, että ajaisin joka aamu Vantaalle johonkin toimistoon. Mutta kuten kaikkeen elämässä, tästäkin tulee pidemmän päälle rutiinia. Jos tapaan julkkiksia, niin tuskinpa enää soitan äidille ja pyydän häntä arvaamaan, kenet tänään näin.

Naiset ovat pahimpia

Teri ei kuitenkaan mielellään ota asiakkaikseen yksityishenkilöitä, olivatpa he huippuartisteja tai tavallisia pulliaisia. Varsinkin naiset ovat vaikeita asiakkaita.

– Naiset aina valittavat – milloin on liian leveä lantio tai liian isot rinnat. Heillä on usein todella vahva oma mielipide ulkonäöstään ja siitä mitä he haluavat. Kaikkihan osaavat itsekin käydä ostoksilla, mutta jos haluaa toisen ihmisen mielipiteen, niin pitää myös kuunnella sitä, Teri napauttaa.

Jos vaatii asiakkaalta asennetta, on sitä oltava itselläkin. Myös sosiaaliset taidot ovat valttia.

– Julkisuudenhenkilön mielestä voi olla rauhoittavaakin asioida sellaisten ihmisten kanssa, jotka suhtautuvat häneen kuin keneen tahansa ihmiseen.

Tärkeintä on yhteisymmärrys

Stylisti tekee töitä isojen tiimien kanssa ja tapaa paljon uusia ihmisiä.

– Kommunikaatio on äärettömän tärkeää. Pahimmassa tapauksessa malli tai artisti on vaikkapa valehdellut oman kokonsa ennen kuvauksia. Jos olen lentänyt Lappiin saakka todetakseni, että mallille onkin yhtäkkiä kasvanut pieni kesämasu eivätkä mitkään valitsemani vaatteet mahdukaan päälle, ei auta muu kuin ottaa sakset käteen ja muotoilla vaatteet uudelleen.

Jotta työ onnistuisi, pitää henkilökemioiden toimia. Teri huomauttaakin, että stailaus ei ole pelkästään omien visioiden toteuttamista.

– Jos sukset menevät ristiin, asiakas saattaa muistaa koko projektista vain negatiiviset asiat ja on työhön tyytymätön, vaikka lopputulos olisi juuri sitä mitä haettiinkin.

Kilpailu alalla on kovaa ja onnistumisen paineet sen mukaiset.

– Puhdasta myyntityötä ja markkinointiahan tämä koko homma loppujen lopuksi on, Teri heittää.

Teksti: Tuuli Daavittila

Lue myös:

    Uusimmat