Spotify on jo merkittävä tulovirta levy-yhtiöille

Musiikkipalvelu Spotify on kasvaessaan noussut varteenotettavaksi tulonlähteeksi levy-yhtiöille.

Palvelun liikevaihto kasvoi viime vuonna yli kaksinkertaiseksi 435 miljoonaan euroon, ja tänä keväänä sillä oli jo 24 miljoonaa käyttäjää.

Spotifyn ja muiden musiikkia suoratoistona verkossa tarjoavien palveluiden suosio ovat suuri syy siihen, että maailman musiikkiteollisuus kasvoi viime vuonna ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1999.

Ruotsalainen Spotify maksoi tilinpäätöksensä mukaan rojalteja levy-yhtiöille yli 360 miljoonaa euroa viime vuonna. Yhtiön mukaan se on toiseksi suurin tulovirran tuottaja levy-yhtiöille Applen iTunes-palvelun jälkeen.

Kaikki suoratoistopalvelut tuottivat yhteensä noin 900 miljoonaa euroa. Ne ovat tietysti vain pieni osa koko musiikkiteollisuudesta, jonka liikevaihto oli viime vuonna 12,4 miljardia euroa.

Suoratoisto on kuitenkin musiikkialan valopilkku, sillä fyysinen levymyynti kutistuu Musiikkituottajat ry:n edustaja Lauri Rechardtin mukaan edelleen.

Maailmanlaajuisesti suoratoistopalveluiden osuus digitaalisesta musiikin jakelusta on vain 20 prosenttia. Kasvu on kuitenkin voimakasta, sillä vuonna 2011 osuus oli 13 prosenttia. Valtaosa musiikin verkkojakelusta hoituu yhä äänitiedostojen myynnillä esimerkiksi iTunesin kautta.

Koko Euroopassa suoratoiston osuus digijakelusta on noin 30 prosenttia, mutta Pohjoismaissa tilanne on päinvastainen. Suomessa luku on Rechardtin mukaan noin 70 prosenttia ja Ruotsissa yli 80 prosenttia.

Suoratoistomalli on armoton

Spotifyta on kritisoitu siitä, että sen maksamat tekijänoikeuskorvaukset eivät välity aloitteleville tai vähän tunnetuille muusikoille.

Musiikkituottajien Rechardt toteaa, että suoratoistopalvelujen malli on armoton, vaikkakin kuluttajaystävällinen.

– Korvauksia maksetaan vain silloin, kun musiikkia kuunnellaan. Ennen kuluttaja maksoi kaupassa täyden hinnan kaikista oikeuksista, kuuntelipa hän sitä levyä tai ei.

Tekijänoikeusyhdistys Teostosta muistutetaan, että Spotify on joka tapauksessa kasvattanut musiikkialan kokonaispottia.

– Tällaisen kehityssuunnan soisi jatkuvan. Niin pienille kuin suurillekin artisteille, Teoston viestintä- ja yhteiskuntajohtaja Tomi Korhonen sanoo.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat