Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Sotasaaliit vahvistivat Suomen rajavalvontaa: Tulli hankki ensimmäiset moottoriveneensä sata vuotta sitten – räjähtikö niistä yksi Lavansaaressa uutenavuonna 1921?

Tulli
Julkaistu 31.05.2020 11:02

Ville Järveläinen

Sata vuotta sitten maamme polttavimpia puheenaiheita oli tasavallan rajavalvonta. Erityisesti merirajojen valvontaa pidettiin pahasti puutteellisena. Kevättalvella 1920 ehdotettiin, että valvontaa tehostettaisiin ottamalla käyttöön Venäjän laivastolta Suomeen jääneitä moottoriveneitä. Tulli avaa moottoriveneidensä historiaa tiedotteessaan.

Vuonna 1920 Suomen merirajoja valvoivat merivoimat ja Tulli. Merivoimien alukset olivat pääosin venäläisten jättämiä, kun taas Tullin aluskanta koostui 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alkuvuosina hankituista höyry- ja purjealuksista. Vaikka osaan oli asennettu jälkikäteen apumoottori, eivät ne olleet erityisen nopeita, mikä vaikeutti moottoriveneillä liikkuneiden salakuljettajien nappaamista.

Ensimmäisen maailmansodan aikana Suomessa oli valmistettu Venäjän laivastolle liuta erilaisia aluksia. Kun itänaapurimme asevoimat olivat vuonna 1918 vetäytyneet Suomesta, ei kaikkia veneitä oltu vielä ehditty ottamaan käyttöön.

Helmikuussa 1920 laaditussa salaisessa suunnitelmassa esitettiin, että 14 Venäjältä sotasaaliiksi jäänyttä nopeaa moottorivenettä eli ”moottorikaateria” otettaisiin käyttöön rannikkoalueiden valvonnassa.

Lue myös: Stadin brankkareille sähköauto yli 100 vuoden tauon jälkeen – edellisestä jäi vähän huono maku: "Usein kävi niin, että..."

Suojeluskuntien johto ehdotti, että moottorikaatereilla olisi voitu valvoa kaikkein kriittisimpiä merialueita, kuten Hangon ja Terijoen välistä Suomenlahden rannikkoa sekä merialuetta Kokkolan ja Kristiinankaupungin välillä.

Tehtävänä oli estää ”vallankumouksellisten ja maallemme vihamielisten ainesten yhteyttä Suomen kanssa” ja torjua samalla alkoholijuomien ja muiden tuontikiellon alaisten tavaroiden salakuljetusta. Kumpikin tehtävä nähtiin jokseenkin yhtä tärkeäksi.

15-0120-bTasavallan rajavalvonta oli kuuma peruna sata vuotta sitten. Kuvassa suomalaisia tullimiehiä SK-veneen kannella. Kuva: TulliTulli

SK-veneet olivat huomattavasti Tullin omia aluksia nopeampia 

Suojeluskuntien ehdotus koski isoa moottorivenettä, jota kevään 1920 salaisissa asiakirjoissa kutsuttiin nimellä CK. Tämä oli venetyypin nimilyhenne kyrillisillä kirjaimilla – suomeksi olisikin pitänyt puhua SK-veneestä, sillä lyhenne tuli venäjänkielisistä sanoista storozhevoi kater eli vartiomoottorivene.

SK-veneitä oli rakennettu Turun ja Porvoon veneveistämöillä, mutta myös Pietarissa.

Sukellusveneiden torjuntaan tarkoitetut yli 15-metriset SK-veneet oli varustettu amerikkalaisilla 150-hevosvoimaisilla bensamoottoreilla, joiden avulla alukset saavuttivat 15 solmun nopeuden. Se oli merkittävästi enemmän kuin Tullin aiempien valvonta-alusten huippunopeus, sillä vain harva paatti ylsi yli 10 solmuun.

Tullihallitus sai veneiden käyttöönottoa koskevan lausuntopyynnön huhtikuussa 1920. Sillä ei ollut periaatteessa mitään SK-veneitä vastaan, mutta arvioiden mukaan veneiden käyttöönotosta tulisi huomattavasti enemmän kuluja kuin suojeluskuntajärjestö oli esittänyt.

Lue myös: Satavuotias kaukopartiomies muistelee: “Välihousut unohtuivat 40 asteen pakkasessa”

Tulli halusi tuoda esiin myös sen, että vaikka sotasaalisveneitä ei otettaisikaan valvontakäyttöön, niitä ei missään nimessä saanut myydä yksityishenkilöille. sillä alusten pelättiin päätyvän salakuljettajien käsiin.

Tulli hankki viisi alusta, mutta yhden kohtalo on edelleen epäselvä

Tulli päätyi lopulta hankkimaan viisi SK-venettä. Ne vaativat kuitenkin kunnostamista ennen kuin ne voitiin ottaa käyttöön.

Alusten amerikkalaisvalmisteiset moottorit olivat kuitenkin janoisia. Tunnin ajo vei reilusti yli sata litraa bensiiniä. Tästä johtuen moottorit päätettiin muuttaa toimimaan petrolilla, jota kului huomattavasti vähemmän.

Muutostyöt Turun veneveistämöllä eivät sujuneet kivuttomasti, sillä moottoreita ei millään tahdottu saada toimimaan petrolilla. Lopulta kova työ tuotti tulosta, mutta teho pieneni 100 hevosvoimaan ja huippunopeus 12 solmuun.

15-0070-bYli 15-metristen SK-veneiden huippunopeus putosi 15 solmusta 12:een, kun moottorit muutettiin käymään bensiinin sijaan petrolilla. Ne olivat silti nopeampia kuin Tullin aiemmat veneet. Kuva: TulliTulli

Alusten vastaanottamisesta ei Tullin mukaan ole säilynyt asiakirjoja. Niitä ei kuitenkaan saatu vielä kesän 1920 aikana, vaan todennäköisemmin vasta seuraavana keväänä.

Tulli antoi uusille veneilleen tunnukset NV 31, 32, 33 ja 34. Viidennen veneen numero ei ole tiedossa. NV oli lyhenne sanoista Nopea Vene, mutta välillä käytettiin myös lyhennettä NA eli Nopea Alus.

Uutenavuonna 1921 nykyisin Venäjälle kuuluvassa Lavansaaressa räjähti Tullin moottorivene, mutta tänäkään päivänä ei tiedetä varmuudella, oliko kyseessä kenties puuttuva viides vene.

Yhden Tullin SK-veneistä tiedetään varmasti tuhoutuneen vuonna 1928 tulipalossa Maarianhaminassa. Veneistä kolme pysyi käytössä noin kymmenen vuotta. Vuonna 1930 NV 31, NV 32 ja NV 33 toimivat Koiviston, Maarianhaminan ja Hangon tullikamarien alaisuudessa.

Lähde: Tulli

Lue myös: "Kroonisesta autoveroallergiasta" kärsivä suomalaismies toi Volkkarin Saksasta – valtava säästö!

Lisää aiheesta:

Helsingin poliisin tuhatheppainen kiituri maksoi varttia vaille miljoonanKuuluisan kaukopartiomiehen viimeiset hetket selvisivät, kun Mika Wist löysi isosetänsä jäänteet – DNA-tulos nosti tunteet pintaan: "Siinä piti roskia silmäkulmasta pyyhkiä"Hevosvetoinen Suomi alkoi autoistua aikana, jolloin kaikesta oli pulaa – Puolustusvoimat toimi merkittävänä kalustokouluttajanaStadin brankkareille uusi sähköauto yli 100 vuoden tauon jälkeen – edellisestä jäi vähän huono maku: "Usein kävi niin, että..."Yksi osoite yhdistää historian dramaattisia tapahtumia – helsinkiläisen arvorakennuksen häkellyttävä historia paljastuu uutuuskirjassaErikoisartikkeli: Kaspianmeren hirviö hämmensi amerikkalaiset - näin syntyi Neuvostoliiton suuri salaisuus
Veneet ja laivatRajavalvontaTulliAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Veneet ja laivat
  • ma22:41
    Trumpin Yhdysvallat

    Valkoinen talo: Sotarikokseksi väitetystä kaksoisiskusta ei päättänyt puolustusministeri

  • 24.11.15:40
    Iso-Britannia

    Britannian laivaston sota-alus varjosti kahta venäläisalusta lähivesillään – suomalaisvalmisteinen alus osallisena

  • 19.11.07:00
    Forssa

    Oton, 12, uskomaton taidonnäyte: Rakensi oman veneen!

  • 14.11.16:59
    Ruoka

    Tiesitkö? Laivan buffetista voi saada alennusta tietyssä tapauksessa

  • 14.11.10:15
    Ruoka

    Tämä ruoka houkuttelee suomalaiset risteilylle – nyt laivoille keksittiin uusi valttikortti