Helsingin – mahdollisesti koko Suomen suuriruhtinaskunnan – ensimmäinen paloauto otettiin käyttöön vuonna 1909. Kyseessä oli vieläpä sähköauto, joka kuitenkin korvattiin myöhemmin luotettavammalla polttomoottoriautolla.
Elettiin 1900-luvun alkuvuosia. Helsingin poliisilaitokselle oli juuri hankittu sähköllä toimivia moottorivaunuja, ja usein kävikin niin, että poliisi ehti palopaikalle ennen hevosvankkureilla liikkunutta palokuntaa.
Helsingin vakinaisen palokunnan palomestari Gösta Wasenius oli ollut samoihin aikoihin opintomatkalla Saksassa ja kiinnittänyt siellä huomiota suurten palokuntien paloautoihin, jotka toimivat sähköllä – niin kuin monet muutkin aikakauden autot.
Näkemästään innostunut palomestari Wasenius ehdottikin Suomeen palattuaan, että palokunnan määrärahoilla hankittaisiin kaupungin, ehkäpä koko Suomen ensimmäinen paloauto. Wasenius sai tahtonsa läpi, ja vuoden 1908 menoarviossa auton ostamiseksi varattiin 16 800 silloista markkaa.
Koneenkäyttäjä Johan Flink matkusti vielä saman vuoden aikana Nürnbergiin tutustumaan Braun-merkkisen auton käyttöön ja toimintaan. Myös Flink vakuuttui ajoneuvosta, ja se päädyttiin lopulta tilaamaan nürnbergiläiseltä Vereinigte Feuerwehrgeräte-Fabriken G.m.b.H:lta 16 200 markan hintaan.
Seuraavana vuonna vastaanotettu auto liitettiin Korkeavuorenkatu 26:ssa jo tuolloin sijainneen Erottajan paloaseman ensilähdön valmiuteen.
Palomuseonhoitaja Jari Auvisen mukaan yllä olevassa kuvassa auton perään on kytketty letkurattaat. Myöhemmin varustetasoa parannettiin vielä hiilihappotynnyriruiskulla, jonka 300-litrainen vesisäiliö asennettiin kiinteästi auton penkkien taakse.



