Matkustajalaivan autokannella olleessa linja-autossa syttyi yöllä tulipalo. Sammutus aloitettiin miehistön omien savusukeltajien voimin.
Helsingin Länsiterminaalissa evakuoitiin matkustajalaiva torstain vastaisena yönä autokannella olleen tulipalon takia. Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd kertoi STT:lle, että kukaan ei loukkaantunut tulipalossa.
Viestintäjohtajan mukaan laivasta evakuoitiin noin 300 matkustajaa.
Nöjdin mukaan palo syttyi Tallinnan ja Helsingin välillä liikennöivän Megastar-matkustajalaivan autokannella olleessa linja-autossa hieman keskiyön jälkeen, kun laiva oli saapumassa Länsisatamaan.
Palon havaitsivat Nöjdin mukaan laivan autokannen palovalvontajärjestelmät, minkä jälkeen miehistö lähti tarkastamaan tilanteen. Nöjdin mukaan laivan miehistö aloitti ripeästi palon havaitsemisen jälkeen sammutustoimenpiteet.
– Miehistön savusukeltajat ovat menneet rajaamaan ja sammuttamaan paloa, minkä jälkeen autokannen sprinklerijärjestelmä on käynnistetty, mikä auttaa palon rajaamisessa.
Helsingin pelastuslaitokselta kerrottiin STT:lle kello viiden aikaan aamulla, että palo oli saatu sammutettua.
Pelastuslaitoksen päivystävä palomestari Samuli Piipponen kertoi STT:lle, että laiva oli jo satamassa, kun ensimmäiset pelastuslaitoksen yksiköt tulivat paikalle.
– Päästiin siitä sitten suoraan jatkamaan sitä toimintaa, minkä laivan oma paloryhmä oli aloittanut, Piipponen sanoi.
Palo rajoittui linja-autoon
Palomestarin mukaan linja-auto tuhoutui käyttökelvottomaksi.
– Varsinainen palo rajoittui siihen linja-autoon, ja jonkin verran levisi savua muihin tiloihin, mutta palo ei levinnyt mihinkään.
Pelastuslaitos sai hälytyksen palosta puoli yhden aikaan yöllä. Pelastuslaitos kertoi hieman kello yhden jälkeen, ettei palo aiheuttanut välitöntä leviämisvaaraa.
Nöjd kertoi kolmen aikaan yöllä, että kaikki matkustajat päästettiin ulos laivasta. Megastar jäi suunnitellusti yöpymään satamaan ja pääsi jatkamaan normaalisti liikennöintiä kello 7.30 aamulla.
Nöjdin mukaan palolla ei ollut mitään vaikutuksia laivan rakenteisiin tai muihin ajoneuvoihin.
– Toki siellä oli siivottavaa sammutustöiden jälkeen, mutta ne saatiin yön aikana siistittyä.
Kyseinen laivamatka Tallinnan ja Helsingin välillä kestää noin kaksi tuntia.
Viestintäjohtaja Nöjdin mukaan tällaisella matkalla laivan omalla miehistöllä on valmiudet pitää bussipalon kaltaiset tulipalot hallinnassa siihen asti, että laiva pääsee satamaan, vaikka palo syttyisikin kauempana merellä.
Laivan miehistöön kuuluu Nöjdin mukaan aina sammutustehtäviin koulutettuja ja erikoistuneita ihmisiä.
– He ovat saaneet laajemman savusukeltajan koulutuksen, ja heillä on siellä varusteet ja valmius nimenomaan tällaisissa tapauksissa aloittaa ensisammutus ja tarvittaessa myös laajempi sammutus. Tässä tilanteessa laiva onneksi saapui satamaan pian ja pelastuslaitos pääsi auttamaan
Autokansilla tehokas paloeristys
Autokannet ulottuvat yleensä laivan keulasta perään, jolloin ne ovat huomattavasti muita laivan tiloja isompia. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ylitarkastaja Christer Berntssonin mukaan paloturvallisuuden varmistaminen autokansilla vaatiikin muuta laivaa enemmän toimenpiteitä.
Sammutustoimiin koulutetun miehistön ja kiinteän sammutusjärjestelmän lisäksi palojen leviämistä ehkäistään autokansien tehokkaalla paloeristyksellä.
– Autokannet lähtökohtaisesti eristetään korkeimpaan luokkaan siten, että ne eristävät vähintään tunnin ajan tiettyä lämpötilaa.
Kansainvälisessä liikenteessä olevien matkustaja-alusten paloturvallisuutta ohjaa Kansainvälisen merenkulkujärjestön yleissopimus SOLAS.
Yksi autokansilla yleistyvä ja paloturvallisuuteen vaikuttava ilmiö ovat sähköautot, joiden tulipalot voivat olla normaalia hankalampia sammuttaa.
Berntssonin mukaan sähköautojen paloturvallisuus puhuttaa nyt paljon. Tällä hetkellä merenkulkujärjestöllä ei ole vielä varsinaisesti sähköautoja koskevia määräyksiä.
Berntsson kuitenkin uskoo, että tällaisia on tulevaisuudessa luvassa.