SOK:n Jere Lahti: Kauppa murrosvaiheessa

SOK:n pääjohtaja Jere Lahti uskoo, että muuttuvat kulutustottumukset, kansainvälistyminen ja verkkokaupan kasvu johdattavat kaupan murrosvaiheeseen ja uudenlaiseen kilpailutilanteeseen.

-Markkinoiden rakenne on muuttumassa radikaalisti globalisaation myötä. Sama tieto on käytettävissä samanaikaisesti joka puolella maapalloa. Tästä seuraa muun muassa kaupan keskittyminen harvojen käsiin.

-Uusi kilpailu kuvaa tilannetta, jossa ylikansalliset jätit nielevät pienempiään ympäri maailmaa. Verkkokauppa puolestaan mahdollistaa perinteisen kaupan ohituksen, Lahti kuvailee. Lahti muistuttaa, että tulevaisuuden varalle pitää valmistautua uusin keinoin. Pelon ei pidä antaa johdattaa vanhoihin, toimimattomiin ratkaisuihin. Jere Lahti pohti kaupan tulevaisuutta lauantaina S-ryhmän kauppiaspäivillä Helsingissä.

(STT)

Lue myös:

    Uusimmat