Skotlannista löytyi valtavia dinosauruksen jalanjälkiä – suurimmat autonrenkaan kokoisia

Skotlannista löytyi valtavia dinosauruksen jälkiä 0:36

Skotlannin luoteisrannikolta Skyen saarelta paljastuneet hyvin säilyneet dinosauruksen jalanjäljet kertovat uutta tietoa keskisestä jurakaudesta.

Noin 50 erikokoista dinosaurusten jalanjälkeä löytyi laguunista saaren pohjoisosasta Trotternishin niemeltä Brother's Pointista. Jäljet ovat peräisin noin 170 miljoonan vuoden takaa. Koko maailman ilmasto oli tuolloin huomattavasti nykyistä lämpimämpi.

Tutkijat luonnehtivat löytöä maailmanlaajuisesti tärkeäksi. Keskiseltä jurakaudelta tunnetaan vain vähän dinosauruksen jälkiä.

Tiedot julkaistiin toissa päivänä Scottish Journal of Geology -tieteellisessä julkaisussa. Lehdessä julakstun tutkimuksen tekivät Kiinan tiedeakatemian ja Edinburghin yliopiston tutkijat.

Rexin ja Brontosauruksen serkut tallustelivat rannalla

Jälkien uskotaan kuuluvan kahdelle eri dinosauruslajille. Toinen näistä on sauropodi, sangen muhkea pitkäkaulainen neljällä jalalla kulkeva kasvissyöjälisko, joka on brontosauruksen kaukainen serkku.

Toinen taas on teropodi, tyrannosaurus Rexin varhaisiin sukulaisiin kuuluva, kaksijalkainen ja noin kaksi metriä korkea lihansyöjä.

Tiedejulkaisussa oli mukana useita kuvia erikokokoisista jalanjäljistä, joiden mittakaavana käytettiin esimerkiksi vasaraa. Suurin löytynyt jalanjälki on autonrenkaan kokoinen. Tämä suurin jälki on kuulunut kasvissyöjäliskolle. Liskon uskotaan painaneen 10 tonnia ja olleen 15 metriä pitkä.

Jäljet löysi opiskelija toissa vuonna matkallaan Skyen saarelle.

– Menemme säännöllisesti sinne etsimään dinosaurusten jälkiä. Kun oli laskuvesi, näimme jäljet, kertoo kenttätutkimusryhmää johtava Steve Brusatte CNN:lle.

Tutkijat käyttivät droonia löytöpaikan kuvaamiseen. Kuvissa he näkivät kaksi jonoa jälkiä, jotka kuuluivat selvästi eri lajeille. Näiden lisäksi löytyi myös useita yksinäisiä jälkiä. Jälkiä on kaikkiaan noin 50 kappaletta.

Vetelehtivät laguunissa

Löytö auttaa tutkijoita muodostamaan tarkemman kuvan siitä, miten dinosaurukset elivät keskenään keskisellä jurakaudella. Brusatten mukaan löytö on merkki siitä, että lihansyöjäliskot saattoivat vetelehtiä laguunissa silloin, kun eivät olleet metsästämässä.

Brusatte sanoo, että tutkijoilla on luvassa lisää matkoja karulle Skyen saarelle. Hänen mukaansa lisää tutkimusta dinosaurusten käytöksestä keskisellä jurakaudella tarvitaan. Siinä jalanjälkien löytymisellä on keskeinen merkitys.

– Jokainen uusi fossiili on ikkuna menneisyyteen. Meidän on löydettävä niitä lisää tehdäksemme uusia päätelmiä.

Brusatte uskoo, että Skyestä löytyy vielä paljon uusia jälkiä.

– Mitä enemmän etsimme jälkilä Skyestä, sitä enemmän löydämme niitä, Brusatte sanoi BBC:lle.

Lähteet: CNN, BBC