Valtava 1,75-metrinen dinosauruksen jälki löydettiin Australian Jurassic Parkista

Tutkijat ovat löytäneet maailman suurimman dinosauruksen jäljen Australiasta. Jopa 1,75 metrin mittainen jälki kuuluu tutkijoiden mukaan sauropodille eli pitkäkaulaiselle kasvinsyöjädinosaurukselle.

Löydöksestä uutisoivat muun muassa CNN ja Washington Post.

Dinosauruksen jälki löytyi Luosteis-Australiassa sijaitsevalta Dampierin niemimaalta. Alue tunnetaan myös Australian Jurassic Parkina.

Tutkimusalueelta löytyi kaikkiaan kahdenkymmenenyhden eri dinosauruksen jäljet. Joukossa on niin petodinosaurusten, kaksijalkaisten eli ornithopodejen, haarniskadinosaurusten, kasvinsyöjädinosaurusten kuin pitkäkaulaisten kasvisyöjädinosaurustenkin jälkiä.

Suurimmat löydetyt jäljet ovat lähes kaksimetrisest. Raportin mukaan ne kuuluvat suurimmalle sauripodille.

– Löysimme alueelta useita jälkiä, jotka ovat noin 1,7 metriä pitkiä, tutkimuksen johtaja, professori Steve Salisbury kertoo.

– Suurin osa ihmisistä voi asettua jäljen sisälle. Jäljet osoittavat, että jäljen jättäjät ovat valtavia, hän jatkaa.

Tutkimusryhmä koostui sekä Queenslandin yliopiston ja James Cookin yliopiston paleontologeista. Salisburyn mukaan alueelta löytyneet jäljet ovat hyvä osoitus dinosaurusten monimuotoisuudesta.

Aikaisemmin suurimman jäljen titteliä piti hallussaan Boliviasta löytynyt 1,14 metrin mittainen jälki, CNN raportoi.

Suurin osa dinosauruksen fossiileista löydetään Australiassa idästä. Ne ovat peräisin keskiliitukaudelta eli noin 90–115 miljoonaan vuoden takaa. Nyt löydetyt jäljet ovat kuitenkin vanhempia. Niiden epäillään olevan 127–144 miljoonaa vuotta vanhoja.