Sisäilmaongelmista kärsivälle lapselle on vähän vaihtoehtoja – Skype-opetus toimii Antonilla, 13

Helsinkiläisen Terhi Chakhovichin poika Anton, 13, on saanut etäopetusta skypen avulla viime elokuusta. Antonin oireet alkoivat sisäilmaongelmista kärsivässä Suomalais-venäläisessa koulussa jo alakoulun toisella luokalla. Flunssaoireet paranivat aina viikonlopun aikana.   

Lopulta astmakohtauksia alkoi tulla koululuokassa. Tämän jälkeen koulussa järjestettiin mahdollisuuksia käydä koulua eri paikassa kuin muut.  

– Alaluokkasiiven remontoinnin jälkeen oireet katosivat viidenteen luokkaan asti. Kuudennella yläkoulusiipeen siirtymisen jälkeen sairastelu alkoi kuitenkin taas. Väsymys meni niin pahaksi, että Anton saattoi vaan maata koulupäivän jälkeen monta tuntia, kertoo Chakhovich.  

Anton jäi viime keväänä kotiopetukseen. Elokuussa koulu lähti innolla mukaan skype-opetukseen. Antonilla on lääkärintodistukset sekä astmasta että monikemikaaliyliherkkyydestä, mutta koulu ei vaatinut niitä nähtäväksi.  

– He ovat kyllä nähneet, miten poika on kärsinyt. Opettajat ovat muutenkin olleet loistavasti mukana. Olemme onnekkaita, sillä jotkut kouluista eivät ole valmiita tekemään erityisjärjestelyitä, mikä on käsittämätöntä, kun tiedetään, että täydellinen altisteiden välttäminen on ainoa vaihtoehto tässä sairaudessa.  

Anton opiskelee lukuaineet skypen kautta. Musiikin, teknisen työn ja kotitalouden tunneilla hän voi käydä, koska ne ovat eri rakennuksessa. Kokeet Anton tekee kotona äitinsä valvonnassa.  

Ajoittaisia teknisiä ongelmia lukuun ottamatta Anton ja perhe kertovat olevansa tyytyväisiä opetukseen.  

Joillekin ainoa vaihtoehto

Sisäilmaongelmien piinaamissa suomalaiskouluissa tarjotaan toistaiseksi vähän kotona tapahtuvaa etäopetusta, sanovat asiantuntijat. Lapsille, jotka eivät voi käydä koulussa ollenkaan vaikeiden oireiden takia, voi kotona tapahtuva etäopetus kuitenkin olla ainoa vaihtoehto.  

– Joillakin lapsilla oireet ovat niin pahoja, ettei koulunkäynti onnistu tavalliseen tapaan. On etäopetuksen syy mikä tahansa, kouluyhteisöstä pois joutuminen on aina pahin mahdollinen rangaistus. Jos syy johtuu vielä mädästä koulusta, se tuntuu erityisen julmalta. Videoyhteydellä koululuokasta saadaan säilytettyä sosiaalinen yhteys ryhmään, kertoo Maskun Kurittulan alakoulun opettaja Harri Mantila.  

Hän on itse etäopettanut sairaita lapsia ja auttaa nyt apua tarvitsevia oppilaita, vanhempia ja opettajia etäopetukseen liittyvissä asioissa.  

Etäopetusta annetaan moninaisista syistä. Suurin ryhmä ovat syöpäsairaat lapset. Muita syitä ovat muun muassa reuma, infektiot ja tapaturmat.  

Sisäilmaongelmien takia etäopetusta saavien määrää on Mantilan mukaan vaikea arvioida. Opetusneuvos Jussi Pihkala opetusministeriöstä kertoo saavansa jonkin verran yhteydenottoja vanhemmilta ja rehtoreilta.  

– Ilmiö on olemassa, ja siihen pitää vastata.  

Opetusta voinnin mukaan

Etäopetus järjestetään Mantilan mukaan aina tapauskohtaisesti. Joillekin oppilaille pystytään räätälöimään lähiopetusta, kuten osallistumista ulkoliikuntaan.  

Sisäilmaongelmissa vaikeutena voi olla se, että lapsen kotona ei aina ole päivällä aikuista tukemassa, toisin kuin usein esimerkiksi syöpäsairauksissa. Joskus lapsen on myös vaikea hyväksyä, että vaikka hän voi kotona hyvin, kouluun meno ei onnistu.  

– Esimerkiksi syöpäsairauksissa lapsi saattaa paremmin ymmärtää, että suuren infektioriskin takia kouluun meneminen ei vain ole mahdollista.  

Etäopetukseen liittyy Mantilan mukaan vielä valtavasti ennakkoluuloja opettajien ja päättäjien taholta.  

– Koulutoimesta vastaavat miettivät, miten paljon tekniikka maksaa. Opettajat taas, kuinka paljon mikrofoni ja kamera häiritsevät omassa luokassa opettamista.

Käytännössä etäyhteys vaatii Mantilan mukaan tietokoneen lisäksi noin 70 euron kameran ja luokkaan kokousmikrofonin. Oppilas tarvitsee oman tietokoneen, läppärin tai tabletin.  

Pihkalan mukaan ennakkoluuloja on varmasti aluksi, sillä etäopetuksen järjestäminen vaatii työtä erityisesti opettajalta.  

– Asia on myös sen verran uusi, ettei kouluissa ole teknisiä valmiuksia.  

OAJ:n työelämäasiamies Riina Länsikallio ei usko, että opettajat vastustaisivat etäopetusta, jos opetusjärjestelyistä ja lisätyöstä selkeästi sovitaan. Hänen mukaansa etäopetuksen järjestämiseen vaaditaan lääkärinlausunto ja selkeä todistus, että oppilas ei voi olla koulun tiloissa.  

Lue myös:

    Uusimmat