Sinuttelu yleistyy virkakielessä

Kansalaisten sinuttelu valtaa alaa julkishallinnon kirjallisessa kielenkäytössä.

Virastoista Kela siirtyy sinutteluun sekä kirjeissä, päätöksissä että hakemuslomakkeissa. Samalla selkeytetään kaikkea viestintää.  

– Sinuttelu on usein selkeämpää asiakkaalle. Se myös sopii nykyiseen virastokulttuuriin, tiivistää vastaava kielenhuoltaja Kaino Laaksonen Kelasta.  

Laaksosen mukaan suora puhuttelu auttaa asiakasta ymmärtämään paremmin päätöksen sisällön ja sen, mitä häneltä odotetaan. Selkeä kieli myös parantaa asiakkaan oikeusturvaa ja vähentää yhteydenottoja Kelaan.  

Verottajakin sinuttelee asiakkaita esimerkiksi sähköisissä palveluissa ja veroilmoitusten täyttöoppaissa. Sen sijaan verokirjeissä yhä teititellään. Eräänä syynä tähän on se, että saman muotin mukaan laadittuja kirjeitä lähetetään sekä yksityisille että yrityksille.

– Esimerkiksi suurta pörssiyhtiötä ei voi sinutella. Kirjeitä kuitenkin uudistetaan sekä sisällön että kielen puolesta. Sinutteluasia on vielä avoinna, mutta henkilöiden osalta sitä pohditaan, summaa viestintäsuunnittelija Laura Salovaara Verohallinnosta.

Lue myös:

    Uusimmat