Suomalaiset eivät syö enää silakkaa yhtä paljon kuin aikaisemmin. Vielä 1980-luvun alussa silakkaa syötiin yli 30 miljoonaa kiloa vuodessa, kun nykypäivänä vastaava luku on 5 miljoonaa kiloa.
Luonnonvarakeskuksen (Luke) erikoistutkija Jari Setälä kertoo syyn muutokselle:
– Viljelty kirjolohi ja norjanlohi ovat vuosien varrella korvanneet silakan, joka aikaisemmin oli tavallisin laji markkinoilla.
Viljelty kala on helppo vaihtoehto kaupoille, ravintolanomistajille ja kuluttajille. Silakan kalastuksessa ei nimittäin voida koskaan tietää varmasti, kuinka suuri saalis on tulossa.
– Jalostuksessa ja kaupoissa kalojen saatavuus on tärkein vaatimus. Vain silloin, kun tiedetään, että saadaan kalaa, voidaan solmia sopimuksia, kirjoittaa menuja ja markkinoida. Myös kuluttajat arvostavat isoja luuttomia lohifileitä luisten pikkukalojen sijasta, kertoo Setälä.
Isojen kalojen käsittely on pienien kalojen käsittelyä tuottoisampaa sekä jalostajille että kaupoille.
Luken tutkija Jukka Pönni on samaa mieltä kollegansa kanssa.
– Suurin syy silakan vähentymiseen markkinoilla on se, että viljellyt kalat ovat syrjäyttäneet sen. Ennen syötiin enemmän silakkaa, kotona tehtiin silakkalaatikkoa ja armeijassa silliä syötiin joka toinen päivä. Loppujen lopuksi se ei maistukaan enää niin hyvältä.
Lohi on kuluttajien suosikki
Nykyisin selkeä enemmistö Keskon ja S-ryhmän myymistä kaloista on viljeltyjä. Silakan osuus koko kalamyynnistä on vain noin 3,5 prosenttia. Enimmäkseen lajia myydään säilykkeinä.
