Siemensillä vahva asema Latinalaisessa Amerikassa

Yli kymmenen prosentin osuudellaan Siemens on alueen markkinajohtaja. Myös Nokia luottaa Latinalaisen Amerikan markkinoihin.

Siemens osallistui matkapuhelinuutisointiin kertomalla, että sen markkinaosuus on lähes kaksinkertaistunut Latinalaisen Amerikan kännykkämarkkinoilla viimeksi kuluneen vuoden aikana. Yli kymmenen prosentin osuudellaan Siemens on alueen markkinajohtaja.

Yhtiön tiedotteen mukaan langattomien puhelimien ja radiomodulien paikallinen tuotanto on käynnistynyt onnistuneesti. Samalla yhtiön tuotantokapasiteetti on kasvanut.

-Haluamme tuplata kokonaistuotantomme määrän latinalaisessa Amerikassa vuoteen 2006 mennessä, Siemens mobilen hallituksen jäsen Joe Kaeser sanoo.

Myös Nokia vahvoilla Latinalaisessa Amerikassa

Latinalaisen Amerikan matkapuhelinmarkkinat kasvavat nopeasti. Myös Nokian Jorma Ollila kertoi, että kasvua tulee nyt muun muassa Brasilian markkinoilta.

Nokia on vahvistanut asemiaan Latinalaisen Amerikan ja Kiinan matkapuhelinmarkkinoilla entisestään. Yhtiön mukaan kehitys on edullisen hintaluokan matkapuhelinmyynnin ansiota.

Sen sijaan Euroopan, Afrikan ja Yhdysvaltain markkinat ovat Nokialle yhä ongelmallisia.

Osavuosikatsauksensa julkistanut Nokia arvioi myyneensä yhteensä 45,4 miljoonaa matkapuhelinta toisella vuosineljänneksellä.

Markkinaosuus laski huhti-kesäkuussa matkapuhelimissa 31 prosenttiin ensimmäisen neljänneksen 32 prosentista. Aiemmin yhtiö on sanonut tavoittelevansa 40 prosentin osuutta.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat