Seurakuntayhtymä: Kirkkovene-tunnuksesta paljon palautetta

Oulun seurakuntayhtymä puolustaa kirkkovene-tunnustaan.

Seurakuntayhtymä avaa heinäkuun lopulla kampanjan, jonka tunnuskuvaksi on valittu kirkkovene. Tampereen vapaa-ajattelijoiden ylläpitämä eroakirkosta.fi -sivusto on sanonut olevansa tyrmistynyt kuvasta.

Elossa-nimisen kampanjan koordinaattorin, kappalainen Kimmo Kieksin mukaan kyseinen tunnus valittiin, koska seurakunta halusi helposti tunnistettavan symbolin.

- Lähdimme hakemaan sellaista tunnusta, joka toisi esille sanan "kirkko". Kirkkovene on sellainen tunnus, että monet ihmiset tietävät sen. Lähtökohtana oli puhtaasti se, että saisimme kontaktin tai yhtymäpinnan ihmiseen, joka ei muuten paljoa kirkosta piittaa tai välitä, Kieksi selvittää.

- Tietysti me otimme tässä haastavammankin näkökulman siihen, että halusimme kääntää tällaiset rumat puheet kauniiksi. Maailmassa on paljon tällaisia symboleita, tunnuksia ja asioita, jotka ovat kääntyneet mielissämme rumiksi ja halusimme kääntää niiden merkityksen kauniiksi.

Kappalaisen mukaan kampanjatunnuksesta on annettu jo nyt paljon palautetta.

- On tullut paljon positiivista palautetta ja paljon tällaisia kriittisiä äänenpainojakin siitä, että yritämme vain kosiskella nuorisoa. Pitää kuitenkin muistuttaa, että meidän kampanjamme on tähdätty nuorille aikuisille eli 18-35-vuotiaille.

Kieksin mukaan seurakuntayhtymä on yllättynyt siitä, että pelkkä tunnus on saanut paljon huomiota ja keskustelua aikaiseksi jo nyt.

- Muutamissa sähköpostiviesteissä tunnus on herättänyt ihmisissä monenlaisia pohdintoja. Minulta on kyselty, onko meidän tarkoitus ottaa kantaa aborttikysymykseen, pohtia ehkäisykysymystä vai tasa-arvokysymystä ja naisen asemaa kirkossa, hän luettelee.

Kieksi haluaa kuitenkin painottaa, että kirkkovene-tunnus on vain jäävuoren huippu seurakunnan kampanjassa. Oulun seurakuntayhtymän kampanja alkaa 24. heinäkuuta.

Lue myös:

    Uusimmat