Syyskuussa 1994 uponneen autolautta Estonian uudesta tutkinnasta kerrotaan tiistaina julkisuuteen ensimmäisiä alustavia tuloksia. Uudet tutkimukset aloitettiin sen jälkeen, kun tv-dokumentti paljasti aluksen kyljessä olevan suuren reiän, josta ei aiemmin tiedetty.
Kerroimme aiemmin: Asiantuntija SVT:lle: Estonian hylyn reiälle on olemassa täysin luonnollinen selitys
Tallinnassa järjestettiin tänään tiedotustilaisuus, jossa kerrottiin uuden tutkinnan ensimmäisistä tuloksista ja jatkotoimista. MTV Uutiset seurasi tilaisuutta paikan päällä ja lähetti sen suorana.
12.36: Tiedotustilaisuus päättyy.
12.22: Tutkijoiden mukaan virallinen onnettomuustutkintaraportti vuodelta 1997 pitää edelleen paikkansa, eikä sen tuloksia aluksen uppoamisen syistä ole syytä kiistää.
12.14: Tutkijoilta kysytään, yllättikö mikään tutkinnassa. Paljaan kallioperän määrä yllätti sekä autokannen portin löytyminen irrallaan hylystä. Jonas Bäckstrandin mukaan vauriot laivan kyljessä johtuvat suhteellisen todennäköisesti törmäyksestä kallioon, mutta lisää tutkimusta tarvitaan.
12.10: Tutkijoiden mukaan tuhansien kuvien avulla rakennettava 3D-malli antaa paremmat mahdollisuudet tutkia hylkyä yksityiskohtaisemmin. Autokannesta tarvitaan vielä lisää tietoa.
12.02: Arikas: Paljon työtä on vielä jäljellä ensi vuodelle. Maalis-huhtikuussa näkyvyys voisi olla parempi. Tutkimukselle on lopulta melko lyhyt aikaikkuna
11.54: Rene Arikas: Pohjan ja sen olosuhteiden tuntemusta tarvitaan, jotta tulevia vaurioita voidaan arvioida.
11.50 Ruotsalaistoimittaja kysyy kyljen reikiin liittyvän kysymyksen. Martin Jakobsson ei ota kantaa, miten reiät ovat syntyneet tai mitä heidän arvionsa peruskalliosta tarkoittaa. Se ei ole hänen erityisalaansa.
