Sanomalehtien levikit laskeneet maailmanlaajuisesti

Ilmoitusmyynti on kasvanut, mutta lukijamäärät ovat teollisuusmaissa hienoisessa laskussa.

Sanomalehdet lisäsivät viime vuonna ilmoitusmyyntiään, mutta maailmanlaajuinen lukijamäärä oli lievässä laskussa, sanomalehtien maailmankongressissa Istanbulissa julkaistu tutkimus kertoi.

Mainostulot kasvoivat viime vuonna 2,2 prosenttia maailmanlaajuisesti. Sen sijaan sanomalehtien levikki nousi vain 35:ssä tutkituista 208 maassa.

Sanomalehtien lukeminen on nousussa vain kehittyvillä markkinoilla, kun teollisuusmaiden kypsillä markkinoilla levikit ovat yleisesti lievässä laskussa. Kiinassa sanomalehtimarkkinat kukoistavat. Kiinalaisten sanomalehtien levikki kasvoi viime vuonna 4,1 prosentilla ja viiden vuoden aikana peräti 35,7 prosenttia. Kiina on maailman ykkösmaa, kun sanomalehtien levikit lasketaan yhteen. Kiinassa myytiin päivittäin yli 85 miljoonaa lehteä.

Intia on kakkonen 72 miljoonalla lehdellä. Japani ja Yhdysvallat ovat seuraavina 70 ja 55 miljoonalla lehdellä. Norjalaiset lukivat kuitenkin ahkerimmin sanomalehtiä. Japanilaiset, ruotsalaiset ja suomalaiset olivat seuraavaksi ahkerimpia lehdenlukijoita.

Euroopassa sanomalehtimarkkinoiden kasvu keskittyy Euroopan unionin uusiin jäsenmaihin, Puolassa sanomalehtien ilmoitustulot kasvoivat viime vuonna peräti 44,7 prosentilla. Vanhoista jäsenmaista mainostulot kasvoivat merkittävästi olympiakisoihin valmistautuvassa Kreikassa. EU:n vanhoissa jäsenmaissa sanomalehtien levikki laski 2,2 prosentilla. Vain Italiassa ja Espanjassa lehdet kävivät hieman edellisvuotta paremmin kaupaksi.

(MTV3-STT-AFP)

Lue myös:

    Uusimmat