Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Salakuvat: Sähkö-R8 testissä Nürrellä

Julkaistu 22.11.2015 15:15
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

Äänetön ja lähes maskiton Audi R8 e-tron on kuvattu testeissä Nürburgringilla. Audin sähköautojen keihäänkärki tulee aiheuttamaan päänsärkyä Porschen lisäksi myös Teslalle.

Ympäri maailmaa kaikkia urheiluautoja yhdistää paitsi dynaaminen ajettavuus myös mahdollisimman tehokkaat moottoriratkaisut. Sähkömoottorit ovat hyötysuhteeltaan hyviä, ja ensi vuonna Audi istuttaa urheiluauto R8:n polttomoottorin tilalle sähköisen voimanlähteen. Salakuvaajan linssiin osunut sähkö-Audi oli liikkeellä lähes maskitta, joten kyseessä ovat viimeisen vaiheen testaukset.

Audi R8 e-tronin tuotantoon ottamisesta ei ole vielä tehty päätöstä. Autosta tehdään piensarja ensi vuoden aikana ja sen jälkeen asiakaspalaute vaikuttaa rullaako Neckarsulmista jatkossa ulos sähköllä etenevää R8-mallia.

Sähköisen R8:n voimanlähteenä toimii kaksi 170 kW (231 hv) tehoista taakse sijoitettua sähkömoottoria. Polttomoottorisesta mallista poiketen sähköversio on siis takavetoinen. R8 e-tron saavuttaa satasen vauhdin 3,9 sekunnissa ja huippunopeus on rajoitettu lukemaan 250 km/h. Teknavilla hiljattain ajoissa ollut perinteisellä V10-moottorilla varustettu versio on vielä näitä arvoja nopeampi, mutta todennäköisesti tuotantoversioon sähkömallin suorituskyvyssä olisi vielä kiristämisen varaa.

Sähkömoottorit saavat energiansa 92 kWh:n litium-ioniakustolta. Tämä kapasiteettia riittää arkikäytössä parhaimmillaan noin 450 kilometrin ajon. Pitempiä matkoja ja esimerkiksi enemmän kuluttavaa rata-ajoa ajatellen valmistajan lupaama noin kahden tunnin pikalatausaika kuulostaa varsin hyvältä.

Galleria

Lue myös:
Audi R8 V10 plus – suorituskyvyn huipentuma
Porsche esitteli oman sähköautonsa Frankfurtissa


Lisää aiheesta:

Muistatko Audin hätkähdyttävän kauniin GT-konseptin parin vuoden takaa? Nyt paljastettu yli 100 000 euron tuotantomalli on edelleen upea – Suomeen jo kesälläTässä on odotettu Taycan – Porschen ensimmäinen sähköauto latautuu supernopeastiAudin ensimmäinen sähköauto on "kaikkien aikojen paras quattro" – tässä kaikki, mitä e-tronista täytyy tietääJaguar hyökkää tosissaan – ensimmäinen täyssähköauto markkinoille kuukauden päästäKoeajo: Hyundain historiallinen uutuus haastaa tosissaan Toyota PriuksenAudi mukaan hybridimaasturien kilpailuun
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 14:11
    Toyota

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • 08:45
    Takaisinvedot

    Traficom varoittaa: Poista tämä turvaistuin käytöstä välittömästi!

  • Eilen19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen