Kun vetyauton polttokennojärjestelmä tulee tiensä päähän, voi sen korjaaminen olla hyvin kallista.
Saksalainen Till Westberg osti seitsemän vuotta sitten vetykäyttöisen Hyundai ix35 -katumaasturin reilulla 50 000 eurolla. Ainoat haasteet sen käytössä ovat tähän asti liittyneet tankkausverkoston supeuteen, sillä Westberg on joutunut pahimmillaan ajamaan vetytankille yli 100 kilometriä. Tämä kuitenkin kuulostaa hyvin pieneltä epämukavuudelta siihen verrattuna, millaiseen liemeen Westberg on sittemmin autonsa kanssa joutunut.
Westbergin koettelemuksista kertovan Auto Bildin mukaan ix35 oli pelittänyt varsin mallikkaasti yli 80 000 kilometrin verran, mutta yhtenä päivänä katumaasturi ei enää suostunut yhteistyöhön, eikä käynnistynyt.
Westbergin kannalta on erityisen ikävää se, ettei auton korjaaminen vaikuta alkuunkaan järkevältä. Auton polttokennojärjestelmä olisi nimittäin vaihdettava uuteen, ja korjaamon antama hinta-arvio toimenpiteelle on karmaisevat 103 000 euroa.
Lue myös: Tiesitkö, että vetyauto jopa puhdistaa ilmaa mennessään? Nyt teknologiasta kiinnostui ikoninen maasturimerkki
Valmistaja pohtii ratkaisua
Vetykäyttöistä Hyundai ix35 -katumaasturia valmistettiin vuosina 2013–2018 vain tuhat kappaletta, mistä johtuen sen korjaaminen tänä päivänä on kallista.
