Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Saksalaiset innostuivat suomalaisista elintarvikkeista – Jymy-jäätelöitä saa jo sadoista kaupoista

2:14Suomi haluaa kaksinkertaistaa elintarvikeviennin lähivuosinaSuomi haluaa kaksinkertaistaa elintarvikeviennin lähivuosina.
Julkaistu 13.06.2019 20:39
Toimittajan kuva

Tapio Nurminen

tapio.nurminen@mtv.fi

Suomen 1,6 miljardin euron elintarvikeviennistä vain 90 miljoonaa menee Euroopan suurimmille markkinoille Saksaan. Kehnoa lukua yritetään nyt parantaa poikkeuksellisen isoilla ponnistuksilla.

Jeanette Krause lusikoi suomalaista mäntyjäätelöä, Denn´s luomukaupan edessä Berliinissä.

– Männyn maistaa tässä kyllä joka tapauksessa ihan selvästi. Ja voisiko olla, että vähän myös vaniljan. Hyvää tämä on, Krause kuittaa.

Auralaisen Suomisen Maidon viittä eri Jymy-jäätelöä saa nyt Denn’s luomuketjun 300:sta myymälästä eri puolilta Saksaa. Lisäksi Denn’sin emoyhtiö, luomutukku Dennree toimittaa Jymyjä myös kymmeniin muihin liikkeisiin.

– Nyt kesäkuun lopussa me olemme mukana Denn’sin isossa markkinointikampanjassa. Jymy on yksi kansituotteista lehtisessä, joka jaetaan kaikkiin saksalaisiin kotitalouksiin, Suomisen Maidon toimitusjohtaja Horst Neumann hehkuttaa.

– Mikään muu suomalainen elintarvike ei tähän mennessä ole ollut Saksassa näin laajasti esillä ja saatavilla.

Liikevaihto vielä vaatimatonta

Suomisen Maidon Saksan viennin liikevaihto ei parhaimmillaankaan juuri heilauta Suomen vientilukuja. Yhteistyö kuitenkin tasoittaa tietä muille merkkituotteille. Nimenomaan niistä Saksaan ja myös muualle suuntautuvassa elintarvikeviennissä on ollut pulaa.

– Viennin osuus meidän noin kahden miljoonan euron liikevaihdostamme on tänä vuonna varovasti arvioiden 15-20 prosenttia, Neumann sanoo ja myöntää samaan hengenvetoon, että osuus voi muuttua merkittävästikin, jos saksalaiset ihastuvat Jymy-jäätelöihin.

Samaan aikaan, kun Suomisen Maito yrittää läpimurtoa Denn’s luomuketjun kanssa, Pohjois-Saksassa kolme kauppaketjua on ottanut valikoimiinsa kymmeniä suomalaisia tuotteita. Yhteistyötä tehdään muiden muassa Edekan ja Globuksen kanssa.

– Nyt on saatu vakuutettua maahantuojat ja muutamat isot ketjut. Sen jälkeen pitää vielä saada jokainen kauppias tilaamaan suomalaisia tuotteita ja kaupoissa asiakkaat on houkuteltava ostamaan niitä, Business Finlandin alaisen Food from Finland -ohjelman Saksa-vastaava Lili Lehtovuori luettelee.

Edellytykset menestykseen olemassa

Savottaa siis riittää, mutta Lehtovuori uskoo, että suomalaisilla tuotteilla on nyt edellytyksiä menestyä.

– Suomella on hyvä maine ja meillä on nyt tarjolla myönteisellä tavalla uusia ja erilaisia tuotteita, Lehtovuori tähdentää.

Tuoreiden ponnistusten taustalla on maataloustuottajien MTK:n, maatalousministeriön ja Business Finlandin alkuvuoden 3-4 miljoonan euron panostus Berliinin Grüne Woche –messuihin.

Suomalaista ruokaa tehtiin ”villistä luonnosta” -sloganin alla tunnetuksi hartiavoimin. Nyt satsaus tuottaa ensimmäisiä konkreettisia tuloksia.

Lupaavia kilpailukykyisiä brändejä

Suomisen Maito teki pari vuotta töitä ennen kuin palaset Denn’sin kanssa loksahtivat paikalleen. Alkuvaiheessa Business Finland tuki ja auttoi, mutta loppupeleissä Denn’sin ovet aukesivat yrityksen omien ponnistusten ansiosta.

Lili Lehtovuori pitää Jymyä hyvänä esimerkkinä kansainvälisille markkinoille suunnatusta brändistä, joita elintarvikevientiin kaivataan.

Hän myöntää, että brändäys ei ole ollut Suomen suuria vahvuuksia, mutta nyt tälläkin saralla on kuulemma tapahtunut paljon. Muiden muassa alkoholivalmistajat ovat rakentaneet tuotteidensa tarinat nimenomaan vientimarkkinoita ajatellen. 

Lisää aiheesta:

Suomalaistuotteita viedään nyt superjahdeille – näitä ruokia ja juomia miljardöörit himoitsevatMTV Uutiset Hampurissa: Suomalaisen autokauppaketjun tyyli puree saksalaisiin – "Me emme tee myymälöistä hienoja lasipalatseja"Huippukokouksen mediakeskus avasi ovia kotimaiselle pienpanimolle – laajenee Euroopan markkinoille: "Suomi saattaa olla seuraava isompi trendimaa"K-ryhmä vie suomalaisruoan klikkauksen päähän kiinalaiskuluttajastaHittituotteesta jo pulaa maailmallakin: Suomessa viljellään liian vähän luomukauraaVenäjän viennin romahduksesta toipuva Suomen elintarvikevienti vetää taas – kaupaksi käy korkea laatu viskistä vauvanruokaan
TalousVientiSaksaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • 17:14
    Petteri Orpo

    Orpo MTV Uutisille: Vaikea ajatella velkajarrua vastustavaa puoluetta hallituksessa

  • 16:45
    Teknologia

    Älysormusyhtiö Ouralle 777 miljoonaa rahaa

  • 13:39
    Politiikka

    SDP ja vihreät mukana velkajarrusovussa, vasemmistoliitto ei

  • 08:31
    Sähkö

    Inflaatio pysyi 0,5 prosentissa syyskuussa – sähkö ja savukkeet kallistuivat

  • 05:12
    Sähkö

    Pörssisähkön hinta nousee illalla hirmulukemiin