K-ryhmä vie suomalaisruoan klikkauksen päähän kiinalaiskuluttajasta

Suomalainen ruoka vyöryy uudella tavalla kiinalaisten kuluttajien ulottuville. K-ryhmä alkoi perjantaina myydä elintarvikkeita Kiinassa verkkokauppajätti Alibaban kautta.

Ensivaiheessa mukana on muutamia suomalaisyrityksiä ja kaikkiaan 31 tuotenimikettä. Kiinalaiset voivat nyt ostaa verkosta muun muassa Pauligin Presidentti-kahvia, Fazerin omistaman Jyväshyvän keksejä ja Pirkka-mysliä. Tuotevalikoima laajenee lähikuukausina, kun myyntiin tulevat esimerkiksi Fazerin suklaat.

Hankkeessa ovat mukana Pauligin ja Fazerin lisäksi Valio, Raisio, Roberts, Finn Spring ja marjatuotteita myyvä Kiantama.

Keskolle kokeilu on merkittävä, mutta pääjohtaja Mikko Helander painottaa yhtiön lähtevän liikkeelle start up -hengessä. Mitään tarkkoja tavoitteita ei tässä vaiheessa aseteta.

–  Nyt jää nähtäväksi, miten kiinalaiset tarttuvat näihin tuotteisiin. Olemme itse intoa täynnä. Jännittää aivan hirveästi sekä Pirkan että näiden upeiden suomalaisten brändien puolesta, miten tämä lähtee vetämään. Voi olla, ettei vedä kovin hyvin, tai voi olla, että vetää aivan valtavan hyvin, Helander sanoi.

Kiinan markkinoille pääsy ei ole helppoa. Kesko neuvotteli yhteistyöstä Alibaban kanssa noin kahden vuoden ajan.

– Ratkaistavana oli satoja, ellei jopa tuhansia asioita. Haasteita on tuonut muun muassa Kiinan alati muuttuva lainsäädäntö, kertoi Keskon tavarakaupasta vastaava johtaja Ari Akseli.

Mistään jätti-investoinnista ei silti ole Keskolle kyse. Tarkat summat ovat liikesalaisuuksia, mutta Akselin mukaan investointi on vain murto-osa siitä, mikä yksittäisen ruokakaupan perustamiseen uppoaa.

Yhdessä helpompaa

Keskon mukaan Kiinan-vienti oli luonteva jatke sille, että yhtiö on tuonut elintarvikkeita ja käyttötavaraa Kiinasta jo vuosikymmenien ajan. Maailman väkirikkaimmassa maassa houkuttavat sekä markkinoiden koko että niiden nopea kasvu.

Hankkeeseen mukaan lähteneet suomalaisyritykset näkevät, että Kiinan markkinoilla on helpompi erottua yhdessä kuin yksittäisinä toimijoina.

–  Uskomme, että tämä K-ryhmän verkkokauppa, jossa on useita suomalaisia brändejä ja yhdessä panostetaan näkyvyyteen, on parempi ratkaisu, sanoi Fazer Makeisten kaupallisten yksiköiden toimitusjohtaja Tom Lindblad.

Ovi projektiin saattaa avautua muillekin suomalaisyrityksille.

–  Tässä kerätään yhteistyökumppaneiden kanssa kokemuksia, niitä jaetaan hyvin mielellään kaikille suomalaisille yrityksille. Ilman muuta sitten arvioidaan, miten valikoimaa laajennetaan, Helander kertoi.

Keskolla uskotaan, että etenkin suomalaisten elintarvikkeiden puhtaus ja turvallisuus vetoaa kiinalaisiin kuluttajiin.

Kiinan markkinoille on tunkua

Luonnonvarakeskuksen ruokamarkkinoihin perehtynyt tutkimusprofessori Jyrki Niemi pitää Keskon kokeilua mielenkiintoisena, mutta uskoo merkittävien tulosten saavuttamisen vievän aikaa.

–  Kiinassa on valtavat mutta myös vaikeat markkinat. Mitään pikavoittoja ei ole Kiinan markkinoilla saavutettavissa. Kilpailu on hurjaa, kaikki elintarvikevientiä tekevät haluavat sinne, Niemi arvioi.

–  Brändäys on ensiarvoisen tärkeää, että kiinalaiset kuluttajat löytävät tuotteet sieltä Alibabasta.

Keskollakin markkinointia on pohdittu paljon.

–  Panostamme tiettyihin markkinointiratkaisuihin, jotka Alibabassa toimivat parhaiten, erityisesti digitaalisiin ratkaisuihin, Akseli kertoi.

Lue myös:

    Uusimmat