Suomalainen ruoka vyöryy uudella tavalla kiinalaisten kuluttajien ulottuville. K-ryhmä alkoi perjantaina myydä elintarvikkeita Kiinassa verkkokauppajätti Alibaban kautta.
Ensivaiheessa mukana on muutamia suomalaisyrityksiä ja kaikkiaan 31 tuotenimikettä. Kiinalaiset voivat nyt ostaa verkosta muun muassa Pauligin Presidentti-kahvia, Fazerin omistaman Jyväshyvän keksejä ja Pirkka-mysliä. Tuotevalikoima laajenee lähikuukausina, kun myyntiin tulevat esimerkiksi Fazerin suklaat.
Hankkeessa ovat mukana Pauligin ja Fazerin lisäksi Valio, Raisio, Roberts, Finn Spring ja marjatuotteita myyvä Kiantama.
Keskolle kokeilu on merkittävä, mutta pääjohtaja Mikko Helander painottaa yhtiön lähtevän liikkeelle start up -hengessä. Mitään tarkkoja tavoitteita ei tässä vaiheessa aseteta.
– Nyt jää nähtäväksi, miten kiinalaiset tarttuvat näihin tuotteisiin. Olemme itse intoa täynnä. Jännittää aivan hirveästi sekä Pirkan että näiden upeiden suomalaisten brändien puolesta, miten tämä lähtee vetämään. Voi olla, ettei vedä kovin hyvin, tai voi olla, että vetää aivan valtavan hyvin, Helander sanoi.
Kiinan markkinoille pääsy ei ole helppoa. Kesko neuvotteli yhteistyöstä Alibaban kanssa noin kahden vuoden ajan.
– Ratkaistavana oli satoja, ellei jopa tuhansia asioita. Haasteita on tuonut muun muassa Kiinan alati muuttuva lainsäädäntö, kertoi Keskon tavarakaupasta vastaava johtaja Ari Akseli.
Mistään jätti-investoinnista ei silti ole Keskolle kyse. Tarkat summat ovat liikesalaisuuksia, mutta Akselin mukaan investointi on vain murto-osa siitä, mikä yksittäisen ruokakaupan perustamiseen uppoaa.
