Suomalaisilla luomutuotteilla riittää kysyntää maailmalla, mutta viljelijät nukkuvat onnensa ohi. Esimerkiksi luomukauraa viljellään liian vähän.
Vääksyläinen Teppo Ylä-Hemmilä on tuonut Berliinin Grüne Woche -elintarvikemessuille uuden Oatlaws-tuotesarjan.
– Tämän alle on koottu useita uniikkeja suomalaisia kauratuotteita, joita yritetään viedä nyt maailmalle. Suomessa hyvin mennyt puhtikaurajauhe on yksi niistä, Ylä-Hemmilä sanoo.
– Oatlaws-merkkiä mietittiin pitkään. Täällä katsotaan minkälaisen vastaanoton se saa, innovatiivinen suomalaisleipuri pohtii.
Berliiniläinen Anette Richter on vakuuttunut maisteltuaan.
– Todella hyvää. Siinä ei ole mitään kemiallista sivumakua, Richter sanoo. Ylä-Hemmilä myhäilee Grüne Woche –messujen Suomen osastolla tyytyväisenä.
Tavoitteena kaksinkertaistaa elintarvikevienti
Nimenomaan kaura ja erityisesti luomukaura on yksi niistä tuotteista, joilla Suomi yrittää tehdä läpimurtoa Euroopassa ja myös Itä-Aasiassa. Food for Finland -hankkeen tavoitteena on kaksinkertaistaa Suomen nykyinen noin 1,5 miljardin euron elintarvikevienti vuoteen 2020 mennessä.
– Maailmalla on menossa eräänlainen kaurabuumi. Suomalaista luomukauraa pystyttäisiin viemään paljon enemmän kuin mitä sitä tällä hetkellä kasvaa, maatalous- ja ympäristöministeri (kesk.) murehtii.
