Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Sähkömaasturi alle 200 eurolla kuukaudessa? Ruotsissa se on jo todellisuutta – tälle autolle riittää kysyntää

2:09Sähköautoilu tutuksi – tässä Kamuxin vinkitMietityttääkö sähköauton ostaminen? Tässä hieman perusteita.
Julkaistu 28.09.2021 11:47

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Länsinaapurissamme yksityisleasingin osuus koko uusien autojen myynnistä on noussut peräti 35 prosenttiin. Eikä se ole ihme, kun näitäkin hintoja katsoo.

Sähköauton yksityisleasing on Ruotsissa nyt niin edullista, että ainakin joissakin tapauksissa liisaaminen eli auton pitkäaikainen vuokraaminen on taloudellisesti järkevämpää kuin auton ostaminen omaksi.

Tähän tulokseen tulee ruotsalainen autolehti Teknikens Värld, joka vertaili neljää kompaktin kokoista täyssähköautoa ja niiden leasing- ja ostohintoja. Yksityisleasing on Ruotsissa ennestään hyvin suosittua, sen osuus ensirekisteröinneistä on ollut 35 prosenttia.

Vertailun autoista brittimerkkinä aiemmin tunnettu MG on tätä nykyä kiinalaisten omistuksessa, ja kesäkuussa sen ZS-malli oli Ruotsin eniten ensirekisteröity täyssähköauto.

Lue myös: 

Liisarifirma paljastaa: Näillä autoilla on tällä hetkellä paras jäännösarvo

Sähkömaasturi 196 eurolla kuukaudessa

Suosion takana on poikkeuksellisen edullinen yksityisleasing. MG ZS:n kuukausimaksu alkaa 1 990 kruunusta eli 196 eurosta, kun auton ostohinta on kuitenkin noin 33 500 euroa. Auton paremmin varustellun Luxury-version leasing maksaa kuukaudessa 225 euroa.

Rahalla saa 4,3-metrisen crossoverin, jonka WLTP-toimintamatkaksi latauksella ilmoitetaan vähän päälle 260 kilometriä. Akun bruttokapasiteetti on 44,5 kilowattituntia. Tosielämän testissä kulutus oli 18 kilowattituntia sadalla kilometrillä.

Moottorin teho on 143 hevosvoimaa, ja testattu kiihtyvyys nollasta sataan 9,9 sekuntia. Auto on saanut Euro NCAP -kolaritestissä täydet viisi tähteä, ja suorastaan ”briljeerannut” Teknikens Världin hirvenväistökokeessa.

Laatuvaikutelma ja jotkin yksityiskohdat eivät lehden testaajia vakuuta, mutta kaiken kaikkiaan rahalle saa hyvin vastinetta.

Lue myös: Onko polttomoottoriautojen myyntikiellon suunnittelu täysin turhaa Norjassa? Markkinaosuus putoamassa nollaan jo ensi keväänä

mg zs evTältä näyttää Ruotsissakin suosittu MG ZS -sähkömaasturi.MG

Sähköautoista ei makseta Ruotsissa autoveroa – kuten ei kohta Suomessakaan

Testin toinen kiinalainen auto on DFSK Seres 3, joka on vähän MG:tä suurempi, siinä on suurempi akku ja pidempi toimintamatka, mutta hitaampi pikalatausmahdollisuus. Leasinghinta alkaa 295 eurosta.

Eurooppalaisia merkkejä testissä edustaa Peugeot e-2008, jonka yksityisleasingin kuukausihinta pystyy kilpailemaan DFSK:n kanssa, sillä se alkaa 305 eurosta.

Neljästä testatusta autosta lehti arvioi parhaaksi korealaisen Hyundai Kona Electricin, jonka yksityisleasingin kuukausihinta on sama kuin kiinalaisella DFSK:lla, alkaen 295 euroa. Testin kakkostilalla on Peugeot, kolmas on MG ja neljäs DFSK.

MG- ja DFSK-merkkejä ei myydä Suomessa. Peugeot e-2008:n yksityisleasingin kuukausihinta alkaa täällä 419 eurosta, jolloin sopimus on kolme vuotta ja 30 000 kilometriä. Hyundai Kona Electricin yksityisleasingin hinta Suomessa alkaa 395 eurosta.

Ruotsissa ei ole auton ostamisen yhteydessä perittävää autoveroa, ja Suomessa se poistuu uusien täyssähköautojen osalta lokakuun alussa. Samalla kuitenkin täyssähköautojen ajoneuvoveroa korotetaan.

Lue myös: Lapissa on suorastaan pulaa uusista sähköautoista – muuttuvat kakkosautoista ykkösautoiksi: "Osoittautunut varmatoimiseksi"

Lisää aiheesta:

Tässä on Suomen ylivoimaisesti halutuin sähköllä käyvä vaihtoautoTämän sähköauton toimintamatka on niin lyhyt, että pomokin myöntää, ettei se välttämättä riitä talouden ainoaksi autoksiNyt on eurooppalaisessa sähköautossa hinta kohdillaan: Saako Dacia Springin sen kotimaassa alle 7 500 eurolla?Hybridiautojen suosio jatkaa kasvuaan, mutta hämääkö yksi termi ostajia? – ”Sen käyttö tulisi kieltää”Murros on täällä, pidit siitä tai et: Ruotsissa myytiin enemmän töpselihybridejä kuin dieseleitä, mutta yhdelle asialle "kaikki poliitikot" haluavat stopinSuomen halvin sähköauto räjäytti pankin välittömästi: ”Aloitus on ollut täysin käsittämätön”
AutotSähköautotLeasingautotAutoilun kustannuksetRuotsiKauppalehtiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 22.10.15:23
    Volkswagen

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • 21.10.12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • 21.10.11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille