Leasingyhtiön data paljastaa, minkä merkkisten käytettyjen autojen jäännösarvo on tällä hetkellä korkein.
Kansainvälinen autojen leasingyhtiö LeasePlan kertoo tiedotteessaan, että vaikka bensa- ja dieselautojen jäännösarvot kokivat merkittävän kolauksen koronapandemian alussa, ovat ne sittemmin palautuneet varsin korkealle tasolle.
Jäännösarvolla tarkoitetaan sitä rahasummaa, jolla leasingyhtiö realisoi auton leasingkauden jälkeen.
Data, johon uudet tiedot perustuvat, on peräisin vuosilta 2011–2021 ja yli 20 000 leasingautosta. Tarkastelussa on mukana leasinghenkilöautot, jotka ovat myyntihetkellä olleet 24–59 kuukauden ikäisiä ja joilla on ajettu 50 000–150 000 kilometriä.
Lue myös: Saksalaisen laatuauton arvosta suli muutamassa vuodessa yli 70 prosenttia – eurooppalaisille merkeille kylmää kyytiä jenkkiselvityksessä
Näin käyttövoima on vaikuttanut jäännösarvoon
Vaikka dieselautoista sai vielä vuoden 2011 alussa suhteellisesti enemmän rahaa kuin bensiinikäyttöisistä autoista, keikahti asetelma toisin päin jo vuoden 2012 alussa. Molempien käyttövoimien jäännösarvot kuitenkin sukelsivat samalla rajusti, dieseleillä jopa viitisentoista prosenttia.
– Uusien autojen rekisteröinnit nousivat vuoden 2011 aikana ennätystasolle. Tämä pudotti merkittävästi käytettyjen autojen kysyntää, joka taas laski niistä saatuja hintoja, LeasePlanin asiantuntija kertoo yhtiön tiedotteessa.