Sähköisellä postilaatikolla jo 400 000 käyttäjää

Sähköisellä postilaatikolla eli Netpostilla on jo noin 400 000 käyttäjää. Käyttäjämäärä on kasvanut voimakkaasti kahden viime vuoden aikana, sillä vielä kaksi vuotta sitten käyttäjiä oli vain 300 000. Käyttäjät ovat löytäneet palvelun vasta nyt, sillä Itellan tarjoama sähköinen postilaatikkopalvelu on ollut olemassa jo vuosituhannen alkupuolelta asti. Tuote on kärsinyt heikosta markkinoinnista ja vähäisistä lähettäjistä.

Ilmaista palvelua voi käyttää kuka tahansa, joka tahtoo vastaanottaa kirjeitä sähköisessä muodossa paperisten lähetysten sijaan. Sähköinen netpostilaatikko on turvallinen, sillä sinne kirjaudutaan esimerkiksi pankkitunnuksin tai itse määritetyin salasanoin. Palvelu myös arkistoi ilmaiseksi kaikki kirjeet seitsemän vuoden ajaksi. Tarvittaessa omaan sähköpostiinsa saa ilmoituksen, kun sähköiseen postilaatikkoon on kilahtanut kirje.

Netpostista vastaavan Itellan tuotepäällikkö Jatta Rantalan mukaan käyttäjät ovat pitäneet palvelusta kovasti.

– Lähettäjiä toivotaan aina lisää. Meillä on tällä hetkellä yli 5 000 lähettäjää - kuntia, virastoja, yrityksiä ja yhdistyksiä. Käyttäjät toivovat, että kaikki mahdollinen kirjeposti pitäisi saada sähköisessä muodossa.

Netposti säästää paitsi luontoa, myös lähettäjäyrityksen varoja.

– Sellainen lähettäjä, joka postittaa noin 10 000 kirjettä kuukaudessa, maksaa 25 senttiä jokaisesta lähetetystä kirjeestä. Paperiseen kirjepostiin verrattuna tämä on noin puolet halvempaa, Rantala summaa.

Kaikkia Netposti ei houkuta

Varsinkin Netpostin alkuvuosina palvelu kärsi vähäisestä lähettäjäorganisaatioiden määrästä. Ihmiset eivät tunteneet tai ryhtyneet käyttämään palvelua, koska yritykset ja yhteisöt viestivät mieluummin perinteisen paperipostin välityksellä tai kehittivät omia sähköisiä palvelujaan.

– Jotkut yritykset tahtovat ohjata kuluttajat omien palveluidensa piiriin esimerkiksi sähköisen laskutuksen avulla ja säilyttää näin hyvän kuluttajarajapinnan.

Itellalle olisi toki mieluista, jos kaikki ryhtyisivät käyttämään yhtiön sähköistä palvelua. Jokainen Netpostin kautta laskuttava yritys tuo euroja Itellan kassaan. Yksittäisen käyttäjän näkökulmasta olisi kuitenkin kätevämpää, mikäli kaikki sähköiset laskut ja kirjelmät tulisivat yhteen paikkaan, eikä osa sähköpostiin ja toiset verkkopankkiin tai kolmannet yritysten omille sivuille salasanan taakse.

Teleoperaattoreista DNA on käyttänyt Itellan tarjoamaa Netpostia sähköisessä laskutuksessaan jo vuosia.

– Me katsoimme, että on meidän kannaltamme edullisempaa käyttää jo valmista palvelua, jolla on jo paljon käyttäjiä, kuin ryhtyä luomaan jotain kokonaan omaa, kertoo DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen.

Muista teleoperaattoreista esimerkiksi Saunalahti toimittaa asiakkaan niin tahtoessa laskun sähköpostiin, ei Netpostiin.

Porvoossa kokeiltiin jo täysin sähköistä kirjepostia

Itella ei avaa Netpostin käyttäjien kirjepostia, vaan toimittaa ainoastaan palveluun rekisteröityneiden yhteisöjen postin sähköisessä muodossa tilaajille. Paperisessa muodossa posti tulee edelleen niiltä yrityksiltä tai yhteisöiltä, jotka eivät ole mukana Netpostissa. Porvoossa kokeiltiin vuosina 2010–2011 laajempaa kokeilua, jossa kaikki virallinen posti tuli sähköisessä muodossa.

– Kokeilijoilta oli kysytty lupa siihen, että avasimme heidän paperipostinsa ja skannasimme sen, mikäli lähettäjä ei ollut mukana Netpostissa muutoin. Yksityiset kirjeet ja kortit toki toimitimme edelleen paperimuodossa. Kokeilusta saatiin hyviä tuloksia! Rantala kertoo.

Porvoon kokeilu ei ole näillä näkymin jäämässä ainoaksi, sillä samantapainen kokeilu on tarkoitus toteuttaa Turun seudulla tulevana syksynä. Neuvottelut asiasta ovat kuitenkin vielä auki.

Lue myös:

    Uusimmat