Sähköauton ostamiseen jopa 50 000 euroa ilmaista rahaa? Uudet hankintatuet halutaan voimaan jo tammikuussa

0:53
Teslalta on tulossa myös raskaan liikenteen tarpeita palveleva Semi.

Uusien vähäpäästöisten ajoneuvojen hankinta- ja muuntotukien tarkoituksena on lisätä sähköautojen ja kaasuautojen määrää liikenteessä.

Hallitus on antanut eilen keskiviikkona 11. marraskuuta eduskunnalle lakiesityksen vähäpäästöisten ajoneuvojen hankinta- ja muuntotuista. Vuoden 2022 budjetissa hankinta- ja konversiotukiin oltaisiin varaamassa 6 miljoonaa euroa.

Lakiluonnoksessa ehdotetaan nykyisten täyssähköisten henkilöautojen ja kaasukuorma-autojen hankintatukien sekä henkilöauton muuntotuen jatkamista vuosina 2022 ja 2023. Lisäksi tukea voisi saada sähkökäyttöisen kuorma-auton hankintaan vuosina 2022 ja 2023 sekä sähkö- tai kaasukäyttöisen pakettiauton hankintaan vuonna 2022.

Uudet tuet sekä nykyisten jatkaminen ovat osa fossiilittoman liikenteen tiekarttaa, josta valtioneuvosto päätti toukokuussa 2021. Fossiilittoman liikenteen tiekartan tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta ja pudottaa päästöt nollaan vuoteen 2045 mennessä.

Kotimaan liikenteen päästöistä henkilöautojen osuus on noin 54 prosenttia ja paketti- ja kuorma-autojen noin 41 prosenttia.

Myös täyssähköautojen myynti on tänä vuonna vilkastunut nopeasti ja uusia malleja tulee markkinoille kiihtyvällä vauhdilla.

Hankinta- ja muuntotuet vauhdittavat menossa olevaa siirtymää fossiilittomaan liikenteeseen, mikä puolestaan pienentää liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä.

– Uutena hankitut sähkö- ja kaasuautot päätyvät aikanaan käytettyjen autojen markkinoille, jolloin ne ovat entistä useampien saatavilla, kertoo liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka ministeriön tiedotteessa.

Tällaista tukea ajoneuvon hankintaan voisi saada

Hallituksen eduskunnalle antamassa lakiluonnoksessa ehdotetaan yhteensä kuutta erilaista tukea, joista osa on nykyisiä ja osa uusia.

1. Nykyisen täyssähköisen henkilöauton hankintatuen jatkaminen 

Kuten nykyisin, tukea voitaisiin myöntää kokonaiskustannuksiltaan enintään 50 000 euroa maksavan täyssähköauton hankintaan 2 000 euroa. Tukea voisivat hakea yksityiset henkilöt.

2. Nykyisen henkilöauton muuntotuen jatkaminen

Tukea voitaisiin myöntää nykyiseen tapaan 200 euroa, kun bensiiniauto konvertoidaan etanolikäyttöiseksi ja 1 000 euroa, kun auto konvertoidaan kaasukäyttöiseksi. 

3. Uusi sähkökäyttöisen pakettiauton hankintatuki 

Tuki olisi sähkökäyttöisen pakettiauton hankintaan porrastetusti kokoon perustuen 2 000, 4 000 tai 6 000 euroa. Tukea voisivat hakea sekä yksityiset henkilöt että yritykset.

4. Uusi kaasukäyttöisen pakettiauton hankintatuki

Tuki olisi 2 000 euroa. Tukea voisivat hakea sekä yksityiset henkilöt että yritykset. 

5. Uusi sähkökäyttöisen kuorma-auton hankintatuki

Tukea voitaisiin myöntää sähkökäyttöisen kuorma-auton hankintaan ajoneuvon kokoon perustuen 6 000–50 000 euroa. Tukea voisivat hakea sekä yksityiset henkilöt että yritykset.

6. Nykyisen kaasukäyttöisen kuorma-auton hankintatuen jatkaminen

Tukea voitaisiin myöntää paineistettua kaasua käyttävän kuorma-auton hankintaan 2000, 4000 tai 6000 euroa ja nesteytettyä kaasua käyttävän kuorma-auton hankintaan 14 000 euroa. Tukea voisivat hakea sekä yksityiset henkilöt että yritykset. Nykyisin tuki on paineistettua kaasua käyttävän kuorma-auton hankintaan 5 000 euroa ja nesteytettyä kaasua käyttävän kuorma-auton hankintaan 12 000.

Lain on tarkoitus tulla voimaan 1. tammikuuta 2022. Tukea voisi hakea 31. maaliskuuta 2023 asti. Pakettiauton hankintatuki olisi haettavissa vuoden 2022 loppuun asti.

Millaiseen ajoneuvoon voisi saada 50 000 euron tuen?

Liikenne- ja viestintäministeriön ilmasto- ja ympäristöyksikön erityisasiantuntija Maria Hyvönen kertoo MTV Uutisille, että toistaiseksi ei ole tiedossa, minkä hintaiseen sähkökuorma-autoon olisi mahdollista saada 50 000 euron hankintatuki. Syynä on Hyvösen mukaan se, että erityisesti suurimpien kuorma-autojen sähköistyminen on vielä pitkälti kehitysvaiheessa, eikä varsinaisia hintatietoja ole olemassa.

Sen sijaan jättitukeen oikeutetun ajoneuvon koko on jo määritelty.

– Lakiehdotuksen mukaan 50 000 euron tuki voitaisiin myöntää, jos ajoneuvon suurin sallittu massa tieliikenteessä on vähintään 26 000 kilogrammaa ja yhdistelmämassa vähintään 60 000 kilogrammaa, Hyvönen kertoo.

Tukea myönnettäessä tarkastellaan myös hintaeroa vastaavaan fossiilista polttoainetta käyttävään kuorma-autoon.

– Hankintatuen enimmäismäärä ei saisi kuitenkaan ylittää 40 prosenttia tukikelpoisista kustannuksista, jotka määritellään vertaamalla sähkökäyttöisen kuorma-auton hankintahintaa samankaltaiseen, vähemmän ympäristöystävälliseen investointiin, joka olisi tehty ilman tukea, Hyvönen sanoo.

Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja