Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Pienestä se on kiinni! Tämän verran sähköauton hankintaa pitäisi tukea, jotta suomalaiset vetäisivät ostohousut kainaloihin asti

Kamux
Julkaistu 18.10.2021 06:25

Ville Järveläinen

Keskimääräisen täyssähköauton hankintahinta on vielä noin 20 000 euroa polttomoottoriauton keskimääräistä hankintahintaa korkeampi. Suomalaiset kertoivat, millaista tukea he kaipaisivat valtiolta erotuksen paikkaamiseksi.

Autoalan viime kesänä tekemästä tutkimuksesta käy ilmi, että bensiiniauto ja erilaiset hybridit ovat edelleen suosituin käyttövoima, mutta sähköauto on yhä useammalle kotitaloudelle kiinnostava vaihtoehto.

Yli 2 000 vastaajan nettipaneelin kysymykset koskivat sekä uutena että käytettynä hankittavia autoja. Koska vaihtoautokannassa on vielä vähän sähköautoja, monille kotitalouksille ladattava auto ei vielä ole mahdollinen, vaikka halukkuutta sellaisen hankintaan löytyisikin.

– Kolme neljästä voisi hankkia seuraavaksi autokseen bensiiniauton tai bensiinihybridin. Toiseksi suosituin käyttövoima on ladattava hybridi, jonka voisi hankkia seuraavaksi autokseen 45 prosenttia vastanneista. Täyssähköauton voisi hankkia lähes 30 prosenttia vastanneista, kertoo toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta alan tiedotteessa.

Lue myös: Kuka olisikaan arvannut, että suhtautuminen sähköautoihin muuttuu, kun sellaisella pääsee ajamaan

Myös dieselauto on edelleen suosittu – lähes kolmannes voisi hankkia seuraavaksi autokseen dieselauton. Vaikka dieselautojen mallivalikoima on uusissa autoissa kaventunut, henkilöautokannassa on noin 770 000 dieselautoa, joten niiden osuus käytettyjen autojen markkinassa on edelleen suuri.

Kiinnostus täyssähköautojen hankintaan on suurinta Uudellamaalla. Täyssähköauton hankinta kiinnostaa niin autottomia kuin moniautoisiakin talouksia. Kiinnostus sähköautoihin on autoalan mukaan selvästi suurinta alle 45-vuotiaiden ryhmässä.

Näin paljon sähköauton hankintaa pitäisi tukea

Romutuspalkkio ja sähköauton hankintatuki ovat autoalan tutkimuksen perusteella mieluisia hankintakannusteita kotitalouksille, sillä lähes kaksi kolmasosaa vastaajista piti niitä kiinnostavina.

Romutuspalkkio kiinnosti eniten alle 45-vuotiaita, joista noin 70 prosenttia arvioi sen houkuttelevaksi kannusteeksi vähäpäästöisen auton hankintaan.

Sähköautojen hankintatuki puolestaan herätti eniten kiinnostusta 25–44-vuotiaissa ja vähiten yli 64-vuotiaiden ryhmässä.

Suomessa kotitaloudet ovat vuodesta 2018 asti voineet saada 2 000 euron hankintatuen täyssähköauton hankintaan. Kyselyssä selvitettiin myös sitä, millaiset hankintatuet houkuttelisivat sähköautokaupoille. Vastaajien arvio riittävästä tukitasosta oli noin 6 000 euroa.

– Keskimääräisen täyssähköauton hankintahinta on vielä noin 20 000 euroa polttomoottoriauton keskimääräistä hankintahintaa korkeampi. Kansalaisten ehdottama 6 000 euron tukitaso kattaisi noin kolmanneksen hintaerosta, Rissa kertoo tiedotteessa.

Viime vuonna ensirekisteröityjen sähköautojen keskihinta oli Suomessa 55 000 euroa.

Täyssähköautot vapautettiin autoverosta lokakuusta alkaen, mutta muutoksen vaikutus auton hankintahintaan ei ole erityisen merkittävä.

Lue myös: Merkittävä käännekohta on saksalaisvalmistajan mukaan käsillä: "Tapahtunee ensi vuonna tai seuraavana"

Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus

Lisää aiheesta:

Kauppalehti kysyi lähes 10 000 suomalaiselta, minkä auton he ostaisivat seuraavaksi – tulos voi olla yllätysMuutosvastarinta ei murru: Enemmistö suomalaisista ei vaihtaisi sähköautoon, vaikka se maksaisi saman verran kuin bensa-autoJos se ei olisi rahasta kiinni, ajaisi suomalainen ennemmin sähköllä kuin bensallaSähköautojen määrä kaksinkertaistui alle vuodessa – näin yrmeää on boomer-polven suhtautuminen nuoriin verrattunaSamalla sähköautolla hurja hintaero Suomessa ja Norjassa – keskihintaisen auton ostaja jää meillä ilman hankintatukeaLaskeeko dieselin suosio tietämättömyyden vuoksi? – "Autoilijat tarvitsevat selkeitä päätöksiä poliitikoilta"
SähköautotAutokauppaAutoilun kustannuksetAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään