Pienestä se on kiinni! Tämän verran sähköauton hankintaa pitäisi tukea, jotta suomalaiset vetäisivät ostohousut kainaloihin asti

1:55
Sähköautolla kymmeniä tuhansia kilometrejä ajanut Mikko Niimes kertoo Viiden jälkeen -ohjelman haastattelussa, mitkä ovat sähköautoilun huonot puolet.

Keskimääräisen täyssähköauton hankintahinta on vielä noin 20 000 euroa polttomoottoriauton keskimääräistä hankintahintaa korkeampi. Suomalaiset kertoivat, millaista tukea he kaipaisivat valtiolta erotuksen paikkaamiseksi.

Autoalan viime kesänä tekemästä tutkimuksesta käy ilmi, että bensiiniauto ja erilaiset hybridit ovat edelleen suosituin käyttövoima, mutta sähköauto on yhä useammalle kotitaloudelle kiinnostava vaihtoehto.

Yli 2 000 vastaajan nettipaneelin kysymykset koskivat sekä uutena että käytettynä hankittavia autoja. Koska vaihtoautokannassa on vielä vähän sähköautoja, monille kotitalouksille ladattava auto ei vielä ole mahdollinen, vaikka halukkuutta sellaisen hankintaan löytyisikin.

– Kolme neljästä voisi hankkia seuraavaksi autokseen bensiiniauton tai bensiinihybridin. Toiseksi suosituin käyttövoima on ladattava hybridi, jonka voisi hankkia seuraavaksi autokseen 45 prosenttia vastanneista. Täyssähköauton voisi hankkia lähes 30 prosenttia vastanneista, kertoo toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta alan tiedotteessa.

Myös dieselauto on edelleen suosittu – lähes kolmannes voisi hankkia seuraavaksi autokseen dieselauton. Vaikka dieselautojen mallivalikoima on uusissa autoissa kaventunut, henkilöautokannassa on noin 770 000 dieselautoa, joten niiden osuus käytettyjen autojen markkinassa on edelleen suuri.

Kiinnostus täyssähköautojen hankintaan on suurinta Uudellamaalla. Täyssähköauton hankinta kiinnostaa niin autottomia kuin moniautoisiakin talouksia. Kiinnostus sähköautoihin on autoalan mukaan selvästi suurinta alle 45-vuotiaiden ryhmässä.

Näin paljon sähköauton hankintaa pitäisi tukea

Romutuspalkkio ja sähköauton hankintatuki ovat autoalan tutkimuksen perusteella mieluisia hankintakannusteita kotitalouksille, sillä lähes kaksi kolmasosaa vastaajista piti niitä kiinnostavina.

Romutuspalkkio kiinnosti eniten alle 45-vuotiaita, joista noin 70 prosenttia arvioi sen houkuttelevaksi kannusteeksi vähäpäästöisen auton hankintaan.

Sähköautojen hankintatuki puolestaan herätti eniten kiinnostusta 25–44-vuotiaissa ja vähiten yli 64-vuotiaiden ryhmässä.

Suomessa kotitaloudet ovat vuodesta 2018 asti voineet saada 2 000 euron hankintatuen täyssähköauton hankintaan. Kyselyssä selvitettiin myös sitä, millaiset hankintatuet houkuttelisivat sähköautokaupoille. Vastaajien arvio riittävästä tukitasosta oli noin 6 000 euroa.

– Keskimääräisen täyssähköauton hankintahinta on vielä noin 20 000 euroa polttomoottoriauton keskimääräistä hankintahintaa korkeampi. Kansalaisten ehdottama 6 000 euron tukitaso kattaisi noin kolmanneksen hintaerosta, Rissa kertoo tiedotteessa.

Viime vuonna ensirekisteröityjen sähköautojen keskihinta oli Suomessa 55 000 euroa.

Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja