Sähköauton hidas latautuminen voi olla ihan oma syysi

Unohda lataaminen – näin nopeasti sähköauton tyhjä akku vaihtuu täyteen 1:23
Unohda lataaminen! Näin nopeasti sähköauton tyhjä akku vaihtuu täyteen – edes ihmistä ei tarvita.

Sähköautoja ladataan yhä useammin suurteholatureilla.

Latausverkosto-operaattori Rechargella on Suomessa vajaat 850 julkista latauspistettä. Recharge kertoo tiedotteessaan, että etenkin suurteholaturien käyttö oli viime vuonna kovassa kasvussa.

Viime vuonna Rechargen suurteholatureiden lukumäärä kasvoi Suomessa edellisvuoteen verrattuna noin 170 prosenttia, mutta niistä ladattu energiamäärä yli 350 prosenttia. 273 suurteholaturilta ladattiin yhteensä 4,1 miljoonan kilowattitunnin edestä energiaa. Samaan aikaan laturilla vietetty keskimääräinen aika lyhentyi.

– Suurteholataukseen kykeneviä autoja on paljon enemmän ja niiden toimintasäde on parempi kuin muutama vuosi sitten, Suomen Recharge-verkoston kehittämisestä vastaava Keijo Rouvali avaa havaintojen taustalla olevia tekijöitä.

Kylmä akku latautuu hitaasti

Rouvalin mukaan heidän suurteholatureillaan keskimääräisen latauksen teho on 73 kilowattia. Mikäli autoilija ihmettelee, miksei laturi anna ulos maksimitehoa, voi syy löytyä ratin ja penkin välistä.

– Laturit ovat jatkuvasti valmiina toimittamaan 150 kilowattia tai enemmän, mutta jos autossa on kylmä akku, tai akun varausprosentti on korkea, auto pyytää latausasemaa rajoittamaan tehoa suojellakseen akkua, Rouvali kertoo.

– Uskomme, että monet sähköautoilijat voivat säästää lataukseen kuluvaa aikaa ajamalla vähän pidempään ennen kuin pysähtyvät ja lataavat. Silloin akku on lämmin ja akun varausprosentti on pienempi, joten auto latautuu yleensä suuremmalla teholla, hän huomauttaa tiedotteessa.

Lähde: Recharge

Lue myös:

    Uusimmat