Autovalmistajilla erikoinen ongelma: Ensin haluttiin äänettömiä autoja ja niitä saatiin, nyt EU kieltää liian hiljaisuuden

Tällaisen äänen Jaguar antaa sähköautoilleen 2:10
Tällaisen äänen Jaguar aikoo antaa sähköautoilleen.

Euroopan unioni edellyttää sähköautoilta käyntiääntä ensi kesästä lähtien. Autovalmistajat ovat pyytäneet apua jopa rockbändeiltä ja hakeneet inspiraatiota tieteiselokuvista sopivaa ääniefektiä etsiessään.

Sähköautoja valmistavat yhtiöt painivat parhaillaan hieman erikoisemman ongelman edessä: hakusessa on sähköauton käyntiääni. Kadonnutta ääntä metsästetään rock-bändien avulla, ja inspiraatiota haetaan jopa sci-fi-leffoista.

Taustalla ovat Euroopan unionin säännökset, jotka velvoittavat sähköautovalmistajia varustelemaan ajokkinsa jalankulkijoiden huomion herättävillä äänillä, Automotive News Europe uutisoi.

Erityisesti alhaisissa nopeuksissa sähköautot rullaavat käytännössä ääneti toisin kuin polttomoottoreilla varustetut autot.

Tämän vuoksi EU edellyttää, että kaikkiin uusiin sähkö- ja hybridiautoihin tulee kesäkuun ensimmäisestä päivästä lukien asentaa erityinen akustinen hälytysjärjestelmä (AVAS) jalankulkijoiden turvallisuuden parantamiseksi. Järjestelmä on aktiivinen alle 20 kilometrin tuntinopeuksissa.

Tämän ohjenopeuden ylittävissä nopeuksissa rengasmelun ja tuulen arvellaan ilmaisevan riittävän selvästi lähestyvästä sähköautosta. Päätöksenteossaan EU on huomioinut erityisesti näkövammaisten etujärjestöjen esittämiä toiveita.

Sähköautojen äänen laadusta EU on laatinut oman säännöksensä. Ääni ei saa muistuttaa esimerkiksi merkinantotorven ääntä, vaan jalankulkijan tulee tunnistaa se vaivatta ajoneuvon ääneksi.

Volkswagenin maastureihin isoa ääntä

Volkswagen-konserni aikoo kustomoida sähköautojensa äänen noudattamaan merkin tyyppivalikoimaa. Urheilullisemmat versiot varustellaan jämäkällä, bassolla ryyditetyllä soundilla.

Katumaasturien syvältä kumpuava ääni heijastaa puolestaan niiden isoa kokoa, Volkswagenin kehitysjohtaja Frank Welsch kertoi Geneven autonäyttelyssä aiemmin tässä kuussa.

Welschin mukaan Volkswagenin malleihin asennetaan jalankulkijoiden huomion puoleensa vetäviä kaiuttimia.

Konserni on jo luonut täyssähköiselle I.D.-mallilleen oman äänen. Sen sijaan muiden sähköisen perheen ajoneuvojen äänimaailmaa vielä viritellään.

Renault haluaa äänestä ilmeikkään

Renault on puolestaan varustellut pikkuautoluokkaan kuuluvan Zoe-sähköautonsa moottorin tuntumaan asennetulla kaiuttimella, jonka ”ilmeikäs äänivalikoima” kertoo auton liikkeestä.

Kuljettaja voi valita kolmesta eri vaihtoehdosta itselleen mieluisimman: jykevän, neutraalin tai sporttisen. Renault kertoo ammentaneensa vaikutteita tieteiselokuvista ja olleensa yhteistyössä säveltäjä Andrea Crean kanssa auton äänimaailman luomiseksi.

Citroenin inspiraatio on peräisin ihmisistä

Kumouksellisista ratkaisuistaan tunnettu Citroen kulkee jälleen eturintamassa. Merkki on kehittänyt Geneven autonäyttelyssä julkistetun sähköisen Ami One-konseptilleen hyvin erikoisen ominais-soundin.

Ääntä kuvaillaan ”orgaaniseksi musiikiksi, joka yhdistelee toisiinsa mies- ja naisääniä”.

Humiseva Mersu

Mercedes Benzin uusi EQC-malli puolestaan päästää keinotekoista huminaa, joka on riittävän voimakas varoittaakseen jalankulkijoita lähestyvästä ajoneuvosta mutta ei häiritse matkustajia.

– Haluamme auton sisätiloista mahdollisimman hiljaiset, Mercedes-Benzin sähköisen liikkumisen johtaja Jochen Hermann sanoo.

Mercedeksellä sähköauton soundia soviteltiin yhtiön polttomoottoreiden äänimaailmaan.

– Mikäli esimerkiksi Mercedes-Benzin 12-sylinterinen S-sarjalainen ajaa 10 kilometrin tuntivauhdilla, sitä on lähes mahdoton kuulla. Joten me halusimme sähköautoon samanlaista hienostuneisuutta uhkuvan äänen, Herman kuvailee.

Mercedeksen urheilullinen AMG-brändi hakee puolestaan inspiraatiota rockin valtakunnasta. Toimitusjohtaja Tobias Moersin mukaan brändin sähköautoille haetaan potentiaalista soundia yhteistyössä amerikkalaisen rock-bändin Linkin Parkin kanssa.

AMG:n tuotteiden nykysoundi irtoaa brändin suosimista järeistä 8- ja 12-sylinterisistä polttomoottoreista.

EU aikoo palata asiaan vuonna 2021, jolloin äänisäännösten tehoa tullaan arvioimaan. Yhdysvalloissa samankaltaiset kansallisen tason säädökset otetaan käyttöön 2021.

Lue myös:

    Uusimmat