Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tämä on Teslan salainen ase

2:27Nämä asiat voivat uhata Teslan liiketoimintaaTesla-sijoittaja Jukka Lepikkö kertoo, millaisia uhkia Teslan näköpiirissä voi olla.
Julkaistu 12.09.2022 06:29

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Teslan menetelmä voi auttaa jopa puolittamaan akkujen tuotantokustannukset.

Teslan pääjohtaja Elon Musk tähtää peräti 20 miljoonan uuden sähköauton vuotuiseen myyntiin vuosikymmenen loppuun mennessä. Aikamoinen harppaus yhtiöltä, joka viime vuonna ylsi vajaan miljoonan auton asiakastoimituksiin.

Suorastaan hillittömän kasvuodotteen avaimet löytyvät Teslan akkulaboratorioista. Musk kun uskoo kehitteillä olevan uuden akkuteknologian kääntävän pelin Teslan eduksi.

Uusi teknologia perustuu entistä kookkaampien akkukennojen ohella akun elektrodien tuotantotekniikan muutoksiin. Käytännössä uusi tekniikka lyhentäisi merkittävästi akkujen valmistusprosessia – ja säästäisi samalla selvää rahaa.

Lue myös: 348 km/h! Tesla Model S Plaid kiitää kuristamattomana kuin painovoimaa uhmaava suihkukone – "Hulluin juttu oli se ääni"

Puolittaisi kustannukset

Kuluvan vuoden elokuussa Musk ennakoi sijoittajatilaisuudessa, että kohuttu 4680-tyypin akku etenisi sarjatuotantoon jo kuluvan vuoden loppupuolella.

Kohuakku perustuu juuri edellä mainittuun teknologiaan. Mikäli asiat luistaisivat autopohatan kaavailemalla tavalla, uusi tekniikka voisi jopa puolittaa akkujen nykyiset tuotantokustannukset, uutistoimisto Reuters kertoo.

Menetelmä painaisi kustannukset 5 000–5 500 dollariin, sähköautoyhtiötä lähellä olevat asiantuntija arvelevat. Teslan pääasiallisesti käyttämän 2170-akun tuotanto on kaksi kertaa kalliimpaa.

"Ongelma ratkeaa, mutta..."

Teslan kannalta uuden akkuteknologian ja sen tuomien kustannusleikkausten kohtalonyhteys on aivan keskeinen menestyksen tae. Ilman toista ei ole toistakaan.

Mutkia matkassa kuitenkin on. Toistaiseksi 4680-akun tuotantomäärät ovat pysyneet rajallisina.

Todellista kustannussäästöä syntyy vasta kun tuotantomäärät saadaan kohdilleen. Asiantuntijoiden mukaan uusi tekniikka on kuitenkin vasta puolitiessään ja sen soveltaminen sarjatuotantoon kestää vielä tovin.

Lue myös: Vakuutusyhtiö lavasti Teslan akkupalon – näyttävästi roihunneessa sähköautossa ei ollut akustoa lainkaan

Niin tuskin tapahtuu ainakaan ennen ensi vuotta. Nobel-palkittu litiumioniakkujen kehittäjä Stan Whittingham pitää Muskin arviota käyttöönoton aikatauluista ylioptimistisena.

– Kyllä se ratkaistuksi saadaan, mutta ei ehkä niin nopeasti kuin hän toivoisi. Sen testaaminen tulee ottamaan oman aikansa, Whittingham arvioi.

Kallein komponentti

Akkupaketti on sähköauton kallein yksittäinen komponentti. Siinä mielessä sen tuotantokustannusten leikkaaminen kohentaisi sähköautojen kilpailukykyä myös polttomoottorimalleihin verrattuna.

Myös sijoittajat seuraavat silmä kovana kykeneekö Tesla painamaan sähköautojensa tuotantokustannukset tasolle, joka mahdollistaisi myös noin 30 000 dollarin sähköautojen valmistuksen – ja samalla myyntilukujen kasvattamisen lähelle vuosikymmenen lopun tavoitteita.

Teslan vahvuus moneen muuhun sähköautoja valmistavaan kilpailijaan verrattuna on, että yhtiö tekee itse omat akkunsa. Tämä takaa Teslalle myös kongressin äskettäin vahvistamat hankintatuet, jotka tarjotaan vain Yhdysvalloissa valmistetuille sähköautoille.

Säästöä jo syntynyt

Tähän mennessä Tesla on jo kyennyt leikkaamaan Model Y:n akkujen tuotantokustannuksia noin 2 000–3 000 eurolla, Reutersin haastattelemat asiantuntijat arvioivat. Kustannussäästöt ovat tulleet lähinnä 4680-akun aiempaa kookkaampien kennojen ansiosta.

Entistä nopeammin kasattavat kennot ovat lyhentäneet akkupaketin valmistusaikoja. Akkuja on uuden tuotantotekniikan turvin valmistettu pienimuotoisesti Fremontin tehtaalla Kaliforniassa ja sittemmin Texasissa sijaitsevalla Austinin-tehtaalla.

Ajan myötä uusi teknologia hyvin todennäköisesti korvaa aiemman wet-coating-menetelmän. Sähköintensiivinen, työvoimaa ja erityisiä tuotantovälineitä edellyttävä prosessi on tämän vuoksi myös kallis.

shutterstock tesla akku 4680Vasemmalla uusi 4680-tyypin akku, oikealla vanha 2170-malli.Shutterstock

Lue myös: Saksalaiskuski väittää Teslan "korjanneen" auton pelkällä maalilla – autojätti oikeuteen

Lisää aiheesta:

Maailman suurimmalta autovalmistajalta kovaa puhetta sähköautoista – onko edes Toyotalla varaa kritisoida kilpailijoitaan?Sähköautolla jopa tuhat kilometriä lataamatta – läpimurron taustalla kumouksellinen akkuratkaisu, joka laskee myös hintaaMitä Tesla edellä, sitä muut perässä: Saksalaisetkin hoksasivat, kuinka sähköauton toimintamatkaa voi pidentää tuntuvastiJopa 1 000 kilometrin ajomatka yhdellä latauksella? Kiinalainen akkujätti väittää rikkovansa ennätyksiä uudella teknologiallaanElon Musk iski kortit pöytään: Teslalta tulossa viimeinkin oikea halpismalli – toinen uutuus ampuu sataseen alle kahdessa sekunnissa ja kulkee lähes 850 kilometriä latauksellaTeslat muuttumassa alumiinisiksi palapeleiksi, apuna pientalon kokoinen gigaprässi: "Aivan kuin valaisi metallisia leikkiautoja"
AutotSähköautotAutoteollisuusElon MuskTeslaKauppalehtiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • Eilen11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille

  • Eilen11:02
    Raha

    Kannattaako auto korjauttaa? Tämä on "maaginen luku"

  • 19.10.11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?

  • 19.10.06:44
    Sää

    Malttia liikenteeseen: Ajokeli huonoa isossa osassa maata – erityisesti näillä alueilla kuuran riski