Tässäkö toistaiseksi paras ratkaisu palavan sähköauton sammuttamiseen? Edes vettä ei tarvita – huima vaikutus jo 30 sekunnissa

Sammutuspeitto vaikuttaa jutun perästä löytyvän videon perusteella varsin toimivalta välineeltä palavan sähköauton sammuttamiseksi.

Sähköautoja kuulee usein kritisoitavan niiden syttymisherkkyydestä, vaikka todellisuudessa sähköautojen palot eivät ole sen yleisempiä kuin polttomoottoriautojenkaan – itse asiassa sähköauton syttyminen on jopa epätodennäköisempää kuin bensiinikäyttöisen auton.

Se, missä eroa on polttomoottoriauton hyväksi, on sammuttamisen helppoudessa. Roihuava polttomoottoriauto sammuu kohtalaisen nopeasti, mutta samaa ei voi sanoa sähköautoista. Mikäli akku syttyy tuleen, on edessä usein työläs urakka, joka edellyttää ammattitaidon lisäksi myös kärsivällisyyttä.

Akusto voi myös syttyä uudelleen, mikäli sammutus on jäänyt edes pikkuisen puolitiehen. Sitä, milloin akusto on varmasti jäähtynyt tarpeeksi, voi tosin olla ammattilaistenkin vaikea sanoa, sillä palo tapahtuu akustossa, ja viilentäminen vaatii huiman määrän vettä. Näistä syistä sähköautopaloja onkin sammutettu myös laskemalla palava auto erikoisvalmisteiseen sammutuskonttiin, jossa se saa rauhassa viilentyä.

Nopea viilentyminen

Alempaa löytyvällä videolla espanjalainen pelastuslaitos sammuttaa palavan Nissan Leaf -sähköauton käyttämällä suurikokoista sammutuspeitettä, joka vie palolta sen tarvitseman hapen. Kuten videolta on nähtävissä, laskee lämpötila peiton alla useilla sadoilla asteilla vain 30 sekunnissa. Peitteen etuna on myös se, että se estää palavasta akustosta vapautuvien myrkyllisten kaasujen leviämisen.

Sammutuspeitteen valmistaja Bridgehill kertoo sivuillaan peitteen olevan uudelleenkäytettävä ja soveltuvan jopa 30 autopalon sammuttamiseen. Peite tulisi jättää auton päälle vähintään tunniksi, mutta valmistaja suosittelee sen poistamista vasta sitten, kun auto on siirretty turvallisempaan paikkaan.

Katso video alta.

Lue myös:

    Uusimmat